Els professors de l'Alt Urgell debaten sobre conflictes a l'escola
La Universitat Autònoma de Barcelona vol elaborar un document que servirà de punt de partida d'un fòrum català sobre la convivència als centres educatius
Com resoldre i prevenir els conflictes de convivència a les escoles és el tema central de la jornada de treball que mestres d'arreu de la demarcació de Lleida van celebrar dilluns a la tarda al Centre Cultural les Monges de la Seu d'Urgell. La sessió la coordinava el grup GRODE, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que té com a objectiu elaborar un document que reculli el pensament d'un nombre significatiu de docents arreu del país per trobar solucions.
Aquest serà el punt de partida d'un fòrum d'àmbit català que s'obrirà a la resta del professorat que hi vulgui participar. Les conclusions i propostes del fòrum seran la base d'un document que es discutirà en el marc d'un congrés a la Seu d'Urgell sobre Educació i entorn, que tindrà lloc el maig del 2008. Actualment s'està treballant de manera específica en seixanta centres educatius per analitzar les causes de l'increment de la violència a les aules.
La directora del GRODE, Maria Jesús Comellas Carbó, defensa que "no sempre hi ha tants problemes de violència com es creu" però reconeix que "hi ha un procés de socialització poc afinat: l'alumnat fa una rèplica d'allò que veu a la societat". Per això, considera que si la gent s'indigna per l'augment d'agressivitat a les escoles, el primer que hauria de fer és reduir-la en tots els altres àmbits públics.
La directora del Servei Educatiu de l'Alt Urgell i la Cerdanya, Elvira Gené, hi afegeix: "La convivència va més enllà dels centres educatius". Segons Gené, "cal dialogar sobre una problemàtica que preocupa tothom i per això els mestres han de trobar un marc com aquest, en el qual es puguin sentir escoltats".
Els organitzadors faran ara un buidatge de les diverses opinions expressades durant la jornada i en trametran les conclusions a tots els assistents. Per Maria Jesús Comellas, "cal rebaixar els alarmismes i buscar les oportunitats de millorar la situació, que, sens dubte, hi són". El projecte té el suport del Departament català d'Educació, mitjançant els plans educatius d'entorn, així com de la Fundació Viure i Conviure.