Els ramaders de la vall Ferrera denuncien la sobrepoblació de muflons
Ramats de fins a 200 exemplars campen lliurement pels prats de pastura i a prop d'alguns pobles. La Reserva Nacional de Caça de l'Alt Pallars va censar l'any passar més de 1.000 exemplars
Els ramaders de la vall Ferrera han denunciat la sobrepoblació de muflons a la zona. Aquests animals, durant els mesos de març, abril i maig, baixen de les zones altes als prats de pastura buscant herba per alimentar-se, provocant pèrdues per als pagesos.
El ramader Nacho Castellarnau ha explicat a l'ACN que on hi ha muflons no poden anar-hi ramats d'ovelles a pasturar, "perquè en cas d'encreuar-se amb les ovelles dels pastors, en surt un animal molt poc apreciat per a la carn i infèrtil".
A Norís, a 1.254 metres d'altitud, només hi viu el Benito, qui ha assenyalat que els muflons ja no es fan estranys amb la gent i es passegen pels carrers del poble "com si res". Des de la finestra de casa veu ramats de fins a 200 animals d'aquesta espècie. Ja fa un temps es van posar tanques al cementiri del poble perquè els muflons i els senglars no hi entressin. "Fins i tot hem de protegir les flors de casa amb teles perquè no se les mengin", ha lamentat.
Reduir els exemplars
La població de mufló censada a la Reserva Nacional de Caça (RNC) de l'Alt Pallars l'any passat era de 1.019 exemplars, segons les dades aportades pel Departament d'Acció Climàtica. La RNC va gestionar el 2023 un total de 13 expedients de danys i va donar autoritzacions excepcionals per dur a terme aguaits per part dels pagesos. Durant aquest període es van notificar 32 exemplars de mufló abatuts. Aquests resultats no són definitius perquè encara queden 4 autoritzacions de les 13 atorgades.
La directora de la RNC, Cristina Espinar, ha indicat que amb les dades de població actual "s'ha de fer gestió per reduir els exemplars i controlar la població".
Animals provinents d'Andorra
Els muflons es van introduir a Andorra per a la cacera esportiva a mitjans dels anys noranta. Els animals van travessar la frontera per Tor i Alins i es van anar estenent per tota la vall. Aquest ramader d'Alins especifica que els muflons avancen en detriment de l'isard, amb qui competeix pels prats més baixos. "On fa anys veia ramats d'isards ara hi veig muflons", ha dit.