Els regants de la Conca de Tremp reclamen a Acció Climàtica agilitzar les obres del reg i no esperar a l'any 2031
Des del col·lectiu se senten "oblidats i traïts" per la conselleria i demanen una reunió amb Teresa Jordà, perquè creuen que d'aquesta infraestructura en depèn la incorporació de joves al camp. Si no se'ls escolta no descarten accions més contundents
Durany ha explicat a l'ACN que de la finalització d'aquesta obra en depèn la continuïtat de molts joves, en un moment en què el mateix Departament d'Acció Climàtica (nova denominació de la conselleria d'Agricultura) reconeix la preocupació per la manca de relleu generacional. La modernització del reg afecta uns 1.150 propietaris de terres i unes 400 explotacions. El president de la Comunitat de Regants de la Conca de Tremp s'ha mostrat contundent i ha assegurat que se senten "oblidats i traïts" pel Govern. Durany hi ha afegit que "és una vergonya" i que Acció Climàtica tracta els regants i els pagesos del Pallars Jussà "d'una manera indigna", en una comarca que a més suporta el fet d'acollir diverses infraestructures pensades per generar energia i riquesa a d'altres comarques catalanes, com ara embassaments, línies elèctriques i centrals hidroelèctiques. Tirar endavant aquest projecte, subratlla, possibilitaria "un desenvolupament agroalimentari del que se'n beneficiaria tota la comarca".
La primera fase d'obres, iniciada l'any 2012, va suposar la construcció d'una canonada d'uns 900 metres i elements accessoris d'aquest tram. Ara, manca una tercera part de l'obra, uns 2.000 metres de canonada per construir.
Obligats a prorrogar l'acord amb Endesa
Durany, a més a més, recorda que les obres d'ampliació i modernització del reg han de permetre prescindir dels canals de la companyia Endesa. Actualment, els propietaris paguen a l'elèctrica un import per hectàrea i any, com a cànon per l'ús del canal. La concessió d'aigües, data de l'any 1912 i tenia una vigència de cent anys, per la qual cosa tècnicament ja està caducada. Però ara fa dos anys, veient que les obres es paralitzaven, el van haver de renovar i continuar pagant a Endesa per hectàrea i any.
La primera fase d'obres es va iniciar fa uns deu anys amb la voluntat de modernitzar, ampliar i consolidar la zona de reg, que s'estén sobre una superfície d'unes 4.500 hectàrees, en els termes municipals de Castell de Mur, Gavet de la Conca, Isona i Conca Dellà, Llimiana, Talarn i Tremp, mitjançant la transformació del reg actual per gravetat a un sistema de reg a pressió per a conreus de farratge, cereals i fruiters. Les obres han de permetre passar ampliar el reg de les aproximadament 1.800 hectàrees actuals a més de 4.500.
