Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Els vedats de pesca, en perill per la prohibició estatal de reintroducció d'espècies

Els vedats de pesca, en perill per la prohibició estatal de reintroducció d'espècies

Una sentència del Tribunal Suprem limita la captura i gestió de peixos com ara la carpa comú i la truita arc iris. La mesura afecta, entre d'altres entorns, els pantans d'Oliana i Rialb. La Federació Catalana considera la decisió "demolidora" per al sector

Pesca a l'Alt Urgell
Pesca a l'Alt Urgell
22/03/2016 11:55

Una sentència del Tribunal Suprem espanyol prohibeix des d'ara la pesca de les espècies introduïdes, entre les quals inclou la carpa comú i la truita arc iris. La Sala del Contenciós ha determinat que anul·la les excepcions de la normativa que permetien la caça o pesca d'algunes d'aquestes espècies i la comercialització d'altres com el cranc vermell o les explotacions de cria del visó americà.

Fins a la sentència, les espècies introduïdes com el silur, el black bass, la carpa, la truita arc iris i d'altres d'alt valor esportiu, es podien pescar fins i tot en la modalitat de captura i solta en tots els embassaments i rius. Els pescadors temen que aquesta sentència faci desaparèixer la pesca com a activitat esportiva o recreativa, si es té en compte que que més del 60% de les espècies que es pesquen són introduïdes. Aquesta sentència és fruit d'un recurs presentat per l'entitat 'Ecologistas en Acción'.

A Catalunya actualment es permet la pesca de les espècies catalogades a la pràctica totalitat dels grans embassaments, incloent els d'Oliana i Rialb, que es podrien veure afectats per aquesta prohibició. També entren en aquest grup els pantans de Camarasa, Talarn, Terradets, Santa Anna, Canelles, Riba-roja, Flix, Sant Llorenç de Montgai i d'altres en la conca de l'Ebre; i pel que fa a les conques internes, els de la Baells, Sau, Susqueda i Boadella.

Des de les societats de pescadors afirmen que la sentència, en eliminar la Disposició Transitòria Segona que permetia aquestes excepcions, "acaba amb la pesca esportiva i recreativa de les espècies catalogades introduïdes, les quals representen més del 60% de les espècies que es pesquen en aquests moments". Consultada per l'ACN, la Federació Catalana de Pesca creu que l'aplicació d'aquesta sentència "acabarà amb l'extraordinari desenvolupament que havia aconseguit el turisme de pesca del silur en tot el recorregut de l'Ebre a Catalunya", que inclou "nombroses empreses de lloguer d'embarcacions i guies de pesca especialitzats".

Des de la Federació "no s'entén" que desenvolupant la mateixa Directiva Europea a cada país "hi hagi llocs, com per exemple a França, on sigui legal no solament la pesca sinó la repoblació amb espècies com per exemple el Black Bass, i a l'Estat espanyol no solsament sigui il·legal la seva repoblació sinó que ara ho vagi a ser també simplement la seva pesca". L'ens conclou que la sentència és ''demolidora'' i afirma que la caça i la pesca, ''lluny de servir a les finalitats d'eradicació de les espècies catalogades, més aviat determinen el seu manteniment indefinit''.

La sentència anul·la l'exclusió del Catàleg, i por tant ordena la inclusió de la carpa comú, la truita arc iris, l'alga comestible wakame o la nyàmera. La decisió es basa en informes científics que "proven el caràcter invasor i l'amenaça greu" que suposarien sobre les espècies autòctones, el medi ambient i els hàbitats i ecosistemes. Algunes d'aquestes espècies ja estaven incloses al llistat de les 100 espècies exòtiques invasores més perjudicials del món, segons la Unión Internacional per la Conservació de la Natura. La inclusió en aquest Catàleg porta la prohibició genèrica de possessió, transport, tràfic i comerç d'exemplars vius o morts, incloent-hi el comercio exterior.

Mostrar formulari de contacte