Entra en funcionament el Servei Integral d'Atenció a la Dona d'Andorra, punt on es donarà informació sobre l'avortament
Tot i que la interrupció voluntària de l'embaràs està prohibida al país, Espot diu que s'acompleix amb el "marc jurídic". TV3 emet aquest dimarts (21.55 h) el documental 'El mirall andorrà', que tracta la qüestió
El Servei Integral d'Atenció a la Dona (SIAD) d'Andorra, que entre d'altres facilitarà informació sobre l'avortament i on dur a terme aquesta interrupció voluntària de l'embaràs -sempre fora del país-, s'ha posat en funcionament aquest dilluns. Des del Centre d'Atenció Primària (CAP) de la Massana, que conjuntament amb el de Santa Coloma centralitzarà l'atenció per via telefònica, el cap de l'executiu del Principat, Xavier Espot, ha assegurat que suposa "un pas endavant significatiu", que aquest "no xoca amb les disposicions legals i constitucionals" i que, per tant, "està perfectament acomodat amb el marc jurídic vigent". Cal tenir en compte que la interrupció voluntària de l'embaràs està prohibida a Andorra en tots els seus supòsits.
Les consultes al SIAD són de caràcter gratuït i ofereixen un acompanyament a la dona, tant en el moment previ com posterior a l'avortament. L'objectiu del servei és no interferir en la decisió que prengui la persona que es troba en aquesta situació. Així mateix, Espot ha declarat que l'acte mèdic per interrompre voluntàriament un embaràs no es pot sufragar amb diners públics, tot i que ha recordat que el ministeri d'Afers Socials ofereix ajudes a totes aquelles persones que es troben amb dificultats econòmiques, sigui quin sigui el motiu que les ha originat.
Per la seva banda, Cristina Pérez, una de les llevadores del SIAD, ha informat que de moment no s'ha rebut cap trucada ni correu electrònic per demanar cita prèvia i ha destacat "l'acompanyament" com el principal valor afegit de la proposta. "Aquest servei intentarà personalitzar molt cada cas i cada demanda que es faci, ja que la finalitat és que la gent tingui un punt de referència on anar", ha afegit. A més, ha posat en relleu que, com a professionals, "dóna una seguretat brutal que al país s'inauguri un servei de cara al públic".
Un cop les interessades hagin demanat cita prèvia, se les atendrà en una sala dels diferents CAP del país i es garantirà la seva confidencialitat. La llevadora es reunirà amb la persona al voltant d'una taula on, després d'escoltar el seu cas, li oferirà tota aquella informació que demani per tal de superar aquest procés sense que quedi cap mena de seqüela. Per a totes aquelles persones que no puguin desplaçar-se al CAP que se li ha determinat, una llevadora domiciliària es desplaçarà fins aquell punt que hagin acordat.
Associacions feministes
Acció Feminista ha criticat aquests darrers dies el servei implementat pel govern andorrà, assegurant que el que s'ha de fer és caminar cap a la despenalització de l'avortament. En aquest sentit, Espot ha manifestat que "elles mateixes reconeixen que és un pas significatiu", tot i que ha reconegut que el SIAD no compleix "la fita última –la despenalització– o allò que anhelarien". "Això ho entenem i ho comprenem però al nostre país hi ha una sèrie de condicionants que fan que aquesta qüestió s'hagi d'avaluar des d'una perspectiva més àmplia", ha indicat Espot.
D'altra banda, Stop Violències també va acusar l'executiu de doblar un servei com el que elles ofereixen, la Xarxa la Meri. En aquest sentit, el cap de l'executiu ha argumentat que "una associació que defensa els serveis públics no hauria de queixar-se mai que es creï un servei públic d'aquestes característiques". Per últim, i davant d'un possible rebuig del copríncep episcopal, Joan-Enric Vives, cap al servei, Espot ha reiterat que el bisbe "no s'immiscueix en el desenvolupament d'iniciatives de caràcter públic i executiu", ja que, ni tan sols, "hi ha una llei al darrere d'aquest servei".
Programa a TV3 sobre l'avortament a Andorra
El documental "El mirall andorrà", dirigit per Albert Segura i Anna Sanmartí, parlarà aquest dimarts, a les 21.55, del tema de l'avortament a Andorra, incidint en el fet que la interrupció voluntària de l'embaràs encara és delicte, amb penes d'arrest i presó en tots els supòsits, inclosos els casos de violació, de malformació del fetus o de risc per a la salut de la mare. El reportatge del 'Sense Ficció' reflexiona sobre "el debat ètic i moral, jurídic i polític que divideix la societat andorrana i els partits que hi ha".
