Es manté la vaga del Sector del transport de viatgers per carretera a la demarcació de Lleida
Les mobilitzacions inclouran talls de carretera i de l’estació d’autobusos de Lleida, tant al matí com a la tarda, així com afectacions viàries al Pirineu, incloent-hi la Val d’Aran i altres comarques pirinenques
Després del fracàs de la reunió al Tribunal laboral de Catalunya, en la qual no es va assumir cap acord amb la patronal, CCOO i la UGT mantenen la vaga del Sector del transport de viatgers per carretera de Lleida prevista per diumenge vinent, 16 de novembre. Les mobilitzacions inclouran talls de carretera i de l’estació d’autobusos de Lleida, tant al matí com a la tarda, així com afectacions viàries al Pirineu, incloent-hi la Val d’Aran i altres comarques pirinenques.
Pel que fa l'estació d’autobusos de Lleida, a l'avinguda de Catalunya, la manifestació està prevista de les 10 a les 12 hores i de les 17 a les 19 hores. A Vielha, la concentració tindrà lloc a l'entrada de la carretera N-230, a l’altura de l’avinguda Castiero, d'11 a 12 i de 18 a 19 hores.
El motiu d’aquestes mobilitzacions és la manca d’acord en relació amb les condicions laborals del sector. Els sindicats expliquen que la patronal no va acceptar dijous la proposta del Tribunal Laboral de Catalunya, feta en una sessió de mediació. La part patronal mantenia una oferta d’increments salarials del 4,5% anual per als anys 2025, 2026, 2027 i 2028, únicament sobre el salari base, mentre que la part sindical defensava una proposta del 5,5% anual sobre tots els conceptes salarials.
Davant d’aquestes posicions, el Tribunal Laboral de Catalunya, per tal d’arribar a un acord i evitar la vaga, va formular una proposta mediadora que preveia increments del 4,5 % per al 2025, 4,5 % per al 2026, 5 % per al 2027 i 5 % per al 2028. La proposta intermediària la va acceptar la part sindical, però la va rebutjar la patronal, "malgrat que la diferència econòmica difereix sols en un 1 % en 4 anys", expliquen els sindicats.
Precarietat en comparació amb d'altres zones de Catalunya
Els convocants consideren que a la demarcació hi ha una situació de "precarietat", especialment si es compara amb d'altres zones. Així, han exposat que el salari base del 2024 a la demarcació de Lleida estava fixat en 1.187 euros, el més baix de Catalunya i que, segons indiquen, se situa uns 400 euros per sota dels de Barcelona (1.588), Tarragona (1.504) i Girona (1.459). També es queda lluny dels de les altres dues demarcacions limítrofs: Osca (1.424 €) i Saragossa (1.511).
La convocatòria inclou els comitès d'empresa de 24 companyies diferents, entre les quals n'hi ha diverses que operen al Pirineu, com ara ALSA, Vilà Betriu, Brugulat, Regina, Hife, Moventis, Tarrés i Olperer. La resta d'empreses són Cunillera, Autocars Agramunt, Luis, Autocars del Pla, Gamon, Solé Grau, Pons, Morell, Aler, Palmerola, Lax, Salvia, Solé Seró, Cots Alsina, Franch i Joviar.
