Es quadruplica en un any el volum de diners intervinguts a la duana de la Farga de Moles
Entre els mesos de gener i setembre d'enguany s'han aixecat 57 actes d'infracció de la normativa sobre blanqueig de capitals i la quantitat de diners descoberta ha estat d'1.201.213 euros. Mentrestant, el 2021 es va tancar amb 19 actes i 276.994 euros intervinguts, unes dades semblats a les de 2019, abans de la pandèmia, que eren de 22 actes i 316.944 euros decomissats. Al 2020, les restriccions de mobilitat derivades de la crisi sanitària de la covid-19 van motivar un descens fins a les 7 actes, que sumaven només 130.460 euros descoberts a la Farga de Moles.
Ballano recorda que el trànsit a la frontera amb Andorra és diari i constant i que "no deixa de ser un reflex de la societat i del moment que es viu actualment". Per aquest motiu, assegura que aquest tipus d'infraccions són més freqüents en etapes de recessió econòmica.
Tabac, alcohol, tecnologia i perfums
Pel que fa a les actes vinculades al contraban, que inclouen no només tabac sinó també alcohol, material tecnològic o perfums, el cap de servei de viatgers assegura que en aquest cas el nombre d'expedients no ha variat massa. Un fet que valora positivament, des del punt de vista de la funció dissuasiva que tenen els controls.
En el cas del tabac, tot i que el nombre d'actes aixecades de gener a setembre és de 53, davant les 73 de 2021, el valor de la quantitat decomissada, 65.089 euros, representa gairebé la meitat de fa un any, quan era de 124.471 euros. La xifra d'aquest 2022 es situa també per sota de 2020, en plena pandèmia, quan el valor del tabac intervingut es va situar en 79.079 euros i es van aixecar 53 actes. En canvi, al 2019, es van obrir 197 expedients, amb un valor global del tabac decomissat de 288.638 euros.
La xifres de la resta d'actes de contraban, que principalment inclouen begudes alcohòliques, rellotges, material fotogràfic i perfums, se situen en 52 actes i un valor de 117.917 euros en els primers nou mesos d'aquest 2022. Mentrestant, l'any passat es va tancar amb 46 expedients i 81.632 euros, al 2020 amb 69 actes i 152.697 euros i al 2019 amb 140 actes i 278.677 euros. Ballano explica que tant amb el tabac com en aquest tipus de productes existeixen unes franquícies que "han de ser respectades" i que tot i que se'n pot importar una certa quantitat, "de la part que excedeix cal pagar els impostos pertinents".
En aquest sentit, Fernando Álvarez, sergent de la Guàrdia Civil i cap accidental de la duana de la Farga de Moles, assegura que "les dades avalen la feina feta" en la prevenció del contraban. En el cas del tabac, afirma que cada cop hi ha una major "pressió" en els controls. També puntualitza que el fet que el nombre de fumadors hagi anat baixant, i que la diferència en el preu de venda a Andorra també sigui menor, fa que "no interessi tant" com a negoci. Així, hi afegeix que han detectat que bona part dels decomisos són d'una quantitat de tabac que s'ha adquirit per a l'autoconsum o per distribuir entre familiars i amics de la persona infractora.
Més compres d'armes al Principat
Pel que fa a altres productes com ara els d'electrònica, també atribueix el descens d'expedients oberts al fet que la diferència de preu és menor en comparació a anys enrere. En canvi, si que s'ha detectat un increment del moviment d'armes adquirides al Principat, on les defenses elèctriques conegudes com a Taser es poden trobar fàcilment i a preus assequibles.
Quant a les armes, Álvarez adverteix que "la gent no sap o no vol saber que és il·legal el seu trasllat; és a dir, és legal comprar-la i tenir-la a Andorra, però no és legal portar-la a Espanya". I hi afegeix que passa el mateix amb les defenses extensibles, on el seu ús està prohibit més enllà de les persones autoritzades. El cap accidental de la duana explica que no hi ha un "perfil únic i exclusiu" d'infractor, com el que es pot detectar en d'altres punts fronterers com ara Gibraltar.
Pel que fa als controls aleatoris de vehicles que es duen a terme al recinte de la Farga de Moles, els agents de la Guàrdia Civil solen observar "si els seients van tapats amb una manta o si hi ha un excés d'equipatge" en relació amb els dies d'estada dels viatgers al Principat. També fan el mateix amb els autobusos, ja que han constatat que hi ha gent que intenta infringir la llei en aquest tipus de transport i "espera que hi hagi menys pressió, tot i que en realitat és la mateixa".