Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Experts debaten la predicció i la seguretat en allaus després d'un hivern amb més d'un miler d'episodis al Pirineu

Experts debaten la predicció i la seguretat en allaus després d'un hivern amb més d'un miler d'episodis al Pirineu

L'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) acull unes jornades per abordar la integració de les noves tecnologies en la prevenció de riscos per a les persones i les infraestructures en un context de canvi climàtic

El director general de Polítiques de Muntanya, Carlos Guardia; la directora del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Sarai Sarroca, i el subdirector d'Enginyeria Geològica i de Geofísica de l'ICGC, Joan Palau, a les Jornades Tècniques de Neu i Allaus (
El director general de Polítiques de Muntanya, Carlos Guardia; la directora del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Sarai Sarroca, i el subdirector d'Enginyeria Geològica i de Geofísica de l'ICGC, Joan Palau, a les Jornades Tècniques de Neu i Allaus (
22/10/2026 14:17

Després d’una temporada hivernal 2025-2026 en què es van registrar més d’un miler d’allaus al Pirineu de Catalunya, aquest dijous s'ha fet una jornada a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) per debatre la millora de les eines de predicció, prevenció i sensibilització d'aquest fenomen en un context de canvi climàtic. Les VI Jornades Tècniques de Neu i Allaus han reunit professionals i especialistes de diferents institucions per compartir experiències, coneixement científic i noves tecnologies.

Entre els fenòmens estudiats hi ha els lliscaments basals registrats al sector del Ter-Freser, al Pirineu oriental. Aquest tipus d’allau es produeix quan tot el gruix del mantell nival s’esllavissa sobre el terreny per la presència d’aigua líquida, una situació que presenta dificultats particulars de predicció, especialment pel que fa al moment del desencadenament.

D'altra banda, un dels temes de debat de les jornades ha estat l’evolució de les condicions de la neu en un context de canvi climàtic. Els treballs presentats han inclòs estudis sobre l’escalfament en funció de l’altitud al Pirineu i sobre l’evolució temporal del perill d’allaus a Catalunya. Es considera que conèixer millor aquests processos "és important per adaptar les eines de prevenció a les condicions canviants de la muntanya i millorar la gestió de les zones exposades".

Un altre gran eix de les jornades ha estat la incorporació de noves eines tecnològiques a l’estudi i la gestió de les allaus. En les xerrades s'ha parlat de l’ús de la intel·ligència artificial i l’aprenentatge automàtic per detectar i predir allaus, els models de simulació del seu comportament i els sistemes automàtics d’avís en zones exposades. També s’hi han presentat experiències relacionades amb la seguretat a les estacions d’esquí i els accessos a instal·lacions hidroelèctriques, així com aplicacions del posicionament per satèl·lit per facilitar la localització de víctimes.

Aquestes tecnologies han de complementar les observacions sobre el terreny i els sistemes de predicció, i proporcionar més informació per prendre decisions en situacions de risc, tant en la planificació d’activitats de muntanya com en la gestió d’infraestructures.

La informació i la formació, essencials per a la seguretat

Les jornades també han inclòs una taula rodona centrada en els accidents per allau en la pràctica de muntanya, en la qual han participat especialistes en rescat, predicció d’allaus, anàlisi d’accidents i formació en seguretat en terreny d’allaus. Els experts assenyalen que la predicció, la prevenció i la sensibilització tenen una aplicació directa en la seguretat de les persones, especialment en activitats com l’esquí de muntanya, l’alpinisme o l’excursionisme hivernal. 

Al Pirineu de Catalunya, el Butlletí de Perill d’Allaus, que l’ICGC emet diàriament durant la temporada de neu, proporciona informació sobre les condicions del mantell nival i el grau de perill a les diferents zones de muntanya. Aquesta informació, juntament amb la cartografia i les observacions nivometeorològiques, ajuda a planificar activitats i gestionar els riscos.

Sisena edició de les Jornades

Les VI Jornades Tècniques de Neu i Allaus estan organitzades per l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), el Conselh Generau d’Aran, el Servei Meteorològic de Catalunya, Andorra Recerca i Innovació i l’Associació per al Coneixement de la Neu i les Allaus, amb la col·laboració de diverses entitats, entre les quals FGC Turisme.

La trobada vol facilitar l’intercanvi de coneixements entre institucions, centres de recerca i professionals dels àmbits de la neu, la meteorologia, la gestió del risc i la seguretat a la muntanya, amb l’objectiu de compartir eines i experiències que contribueixin a millorar la prevenció d’allaus.

Mostrar formulari de contacte