Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Inaugurat el túnel de Tresponts, a la C-14, que entrarà en servei la setmana entrant

Inaugurat el túnel de Tresponts, a la C-14, que entrarà en servei la setmana entrant

L'obra s'ha allargat quatre anys i ha tingut un cost de més de 35 milions d'euros. Jordi Puigneró destaca la millora de la seguretat a la via i afirma que la nova infraestructura contribueix a millorar la connectivitat de Catalunya
24/11/2021 12:55

El túnel de Tresponts, a la C-14 entre Organyà i la cruïlla de Montant de Tost, s'obrirà al trànsit la setmana entrant. Així ho ha anunciat el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, que ha inaugurat aquest dimecres la nova infraestructura. El també conseller de Polítiques Digitals i Territori ha destacat la millora de la seguretat a la via i ha afirmat que contribueix a optimitzar la connectivitat de Catalunya, tenint en compte que la C-14 és "un eix vertebrador".

L'obra s'ha allargat quatre anys i ha tingut un cost de 35,4 milions d'euros, "molt ben invertits", ha ressaltat Jordi Puigneró. En total, s'ha actuat en més de tres quilòmetres de carretera, tot i que la galeria principal del túnel té una longitud d'1,3. A la resta del tram s'han fet obres per eixamplar la calçada, amb esculleres i voladissos. "No només posarem en servei un túnel, sinó que millorem la seguretat i obrim noves oportunitats per als habitants de l'Alt Urgell”, ha manifestat el vicepresident, que també ha aprofitat per fer un paral·lelisme entre la llegenda local dels 'minairons', a qui ha dit a tall anecdòtic que en una altra època se'ls hagués atribuït la construcció de la infraestructura. Per Puigneró aquests personatges simbolitzen la "força" de la comarca per tirar endavant aquest projecte.

La inauguració del túnel de Tresponts ha comptat també amb la presència de l'alcalde d'Organyà, Celestí Vilà, i l'alcalde de Fígols i Alinyà, Ignasi Finestres. Així mateix, hi han assistit el delegat del Govern a l’Alt Pirineu i Aran, Ricard Pérez; el ministre de Territori i Habitatge del Govern d’Andorra, Víctor Filloy; la presidenta del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Josefina Lladós; alcaldes i alcaldesses alturgellencs, entre els quals el de la Seu d'Urgell, Francesc Viaplana, i polítics com l'exconseller Josep Rull, que va ser l'encarregat de posar en marxa els treballs.

En el seu parlament, l'alcalde d'Organyà, Celestí Vilà, ha subratllat la importància històrica de la vall del Segre com a via de comunicació a l'hora de travessar el Pirineu i ha assegurat que la construcció del túnel de Tresponts "passarà a la història", fent cronologia de l'obertura del congost el segle XII, la construcció de la carretera a finals del segle XIX i la posada en marxa del túnel de Montant de Tost a finals del segle XX. Vilà ha qualificat la intervenció d'"ambiciosa, complexa tècnicament i necessària per a la seguretat, per a la cohesió de la comarca i per a tenir més instruments per a la prosperitat". Així mateix, ha fet un agraïment a les institucions que han fet possible els treballs, a l'empresa constructora i a la plataforma ciutadana que va reivindicar-la. "Celebrem un dia històric i cal seguir treballant per deixar el millor llegat als futurs ganxos, alturgellencs i catalans", ha asseverat.

Per la seva banda, l'alcalde de Fígols i Organyà, Ignasi Finestres, ha recordat que el túnel de Tresponts es troba en un 80 per cent al seu municipi i ha assegurat que tots els veïns estan "orgullosos" de la nova infraestructura. "És una obra molt rellevant per a l'Alt Urgell per estar més ben connectats", ha indicat, fent referència al fet que els desplaçaments per la C-14 són habituals i imprescindibles. A més, ha aprofitat la seva intervenció per demanar suport en la recuperació del tram del camí de Sant Jaume i la via romana que passa per aquest punt, ja que considera que tot plegat podria ser un atractiu per conèixer com era, històricament, la mobilitat per aquesta zona.

Reivindicació històrica

El túnel de Tresponts ha estat la inversió més gran dels darrers anys pel que fa a infraestructures impulsades pel Govern català. El Departament de Territori va decidir tirar-lo endavant en resposta a la petició de diversos municipis de l'Alt Urgell, com ara Organyà, Coll de Nargó, Ribera d'Urgellet i la Seu d'Urgell, per donar una solució definitiva als constants despreniments de roques que hi ha al congost. També una plataforma ciutadana va lluitar perquè es construís la infraestructura. Algunes d'aquestes esllavissades havien causat accidents greus en impactar amb vehicles que circulaven per la zona, on hi sol haver un alt volum de trànsit, principalment amb origen o destí a l'Urgellet, la Cerdanya o Andorra.

Des de la plataforma veïnal, una de les seves portaveus, Pepa Reig, ha indicat que el col·lectiu està "més que satisfet" en veure el túnel enllestit i ha incidit en el fet que la lluita que han protagonitzat durant 12 anys ha estat "molt forta i dura". Tanmateix, ha afegit que han estat un grup molt perserverant i no han defallit en cap moment, "tot i que hem tingut moments de tot de tensió, de plorar i de  riure". Reig ha volgut retre homenatge a les famílies que han patit accidents a la zona. "Malauradament tot ha costat moltes llàgrimes; la nostra victòria és per aquestes famílies que es reconfortaran en saber que passaran per allà sense por, el motiu principal per reivindicar el túnel", ha asseverat.

Quatre anys de treballs

Els treballs al congost de Tresponts van començar al final del 2017 i la previsió inicial marcava el final de la construcció del túnel al 2020 -al cap de tres anys- com a data de finalització. Tanmateix, quan la galeria ja estava excavada, la irrupció de la pandèmia de la COVID-19 va aturar completament els treballs i va obligar a replantejar el tram final del projecte constructiu, que ha endarrerit la inauguració fins ara. Finalment, la posada en marxa de la infraestructura es preveu la setmana que ve, un cop finalitzin els protocols tècnics.

Millores a la via

El nou túnel de Tresponts permet evitar un tram que era especialment sinuós de la carretera, de manera que millora les condicions de seguretat i comoditat en la conducció. Té una longitud d’1,3 quilòmetres i una amplada de 12 metres. Així mateix, s’han executat dues galeries d’evacuació de 425 metres i 370 metres de longitud, respectivament, i s’han implantat sortides des del túnel a aquestes galeries d’evacuació cada 250 metres.

Una altra intervenció al congost ha estat l'eixamplament de la carretera. Per facilitar la seguretat i la fluïdesa de la circulació dels vehicles, s’ha eixamplat la carretera dels 7-8 metres amb què comptava fins als 10 metres d’amplada. En alguns trams, aquesta ampliació ha comportat la construcció de diversos elements d’obra civil com murs i estructures voladisses. Cal afegir també els treballs de drenatge, implantació de barreres de protecció, d’estesa de terra vegetal a les bermes de la carretera i de senyalització horitzontal i vertical de la carretera. Finalment, s'ha ampliat un túnel existent.

Túnel totalment equipat

A més de les tasques de perforació i resta de treballs d’obra civil del túnel –com la impermeabilització i el drenatge, revestiment, barreres de formigó, formació de la plataforma i d’asfaltatge-, cal remarcar el conjunt d’instal·lacions que s’han implementat de control i seguretat: electricitat i enllumenat, ventilació, mesures de protecció contra incendis, especials de control de túnel, control ventilació, detecció lineal d’incendis, pals SOS, radiocomunicacions, circuit tancat de televisió, sistema detecció automàtica d’incidències, megafonia, sistema de senyalització variable i semaforització, control d’accessos i gàlib, i sistema de gestió tècnica centralitzada i comunicacions.

El túnel compta a l’exterior, a les esplanades de la boca sud i boca nord, edificis de control i seguretat de les diverses instal·lacions, que estan, així mateix, integrades al Centre de Control Viari de la Generalitat de Catalunya, ubicat a Vic.

Noves inversions en comunicacions al Pirineu

El vicepresident Jordi Puigneró ha posat de relleu durant la inauguració que “aquest ha de ser un país connectat, per terra, mar, aire i ciberespai, i la C-14 és un exemple perquè connecta, vertebra, des del Camp de Tarragona fins al Pirineu. La connectivitat és clau per fer competitiu aquest país”. En aquest sentit, ha especificat que l’obra respon al compromís del Govern amb la millora de les comunicacions en aquest àmbit per a garantir l’equitat territorial i afavorir-hi el capital social. "Aquest compromís s’està traduint en els últims anys en actuacions per valor de prop de 250 MEUR dutes a terme en altres eixos com la C-28, o en fase de desenvolupament com la millora integral de l’eix de Comiols, o les obres per a formar malles de connexió intercomarcal com les que s’estan executant per fases a la C-462", ha dit.

Galeria d'imatges de la inauguració del túnel de Tresponts

  • Inauguració del túnel de Tresponts (Foto: Gencat)
  • Túnel de Tresponts
  • Inauguració del Túnel de Tresponts
  • Túnel de Tresponts