Isidre Esteve acaba el seu quinzè Dakar amb una 34a posició absoluta i 24è en T1
Isidre Esteve (Repsol Toyota Rally Team) ha completat el repte. Aquest diumenge, el pilot olianès i el seu copilot, l'empordanès Txema Villalobos, han aconseguit l'objectiu d'arribar a la meta final del Ral·li Dakar 2023 i ho han fet amb una 34a posició a la classificació general.
Esteve i Villalobos han complert així amb l'objectiu d'acabar un raid que enguany ha complert amb les expectatives de duresa i exigència tècnica. I ho han fet amb un resultat absolut molt a prop de l'objectiu que s'havien marcat d'estar entre els trenta millors. De fet, a la categoria T1 han aconseguit quedar entre els vint-i-cinc millors, amb un 24è lloc, amb un temps total de 55h42min50s. D'altra banda, en la subcategoria T1+, el representant alturgellenc ha quedat 13è.
Tornant a la classificació general de cotxes, Isidre Esteve s'ha quedat a només 50 minuts del tall del 'top-30', que ha marcat la millor classificada femenina d'enguany, l'espanyola Cristina Gutiérrez, que també ha estat la campiona en la categoria de prototips lleugers. Just per davant d'Esteve, i amb un temps per sota les 55 hores, hi han quedat dos altres representants catalans: el bagenc resident a Andorra Carles Checa (Astara), que ha estat 32è amb Marc Solà de copilot, i el també bagenc Gerard Farrés (South Racing), que ha acabat 33è al costat de Diego Ortega.
També han aconseguit acabar un altre Dakar Laia Sanz (Astara) i el seu copilot Maurizio Gerini, en un any en què Sanz ha hagut de superar tota mena de dificultats, com ara una avaria que li va fer perdre diverses hores, una bolcada que no va impedir que el seu equip tornés a posar el cotxe en marxa i, aquest dissabte mateix, un virus estomacal. Tot plegat no ha impedit que la pilot de Corbera establerta a Coll de Nargó acabi en 65a posició absoluta (64h21min54s) i en el 32è lloc de la categoria T1, en què el seu company d'equip Carles Checa ha estat el millor classificat català (23è).
A l'última etapa difícil, la tretzena disputada aquest dissabte, Laia Sanz va fer el 19è millor temps (2.53:19) i just després va entrar Isidre Esteve, 20è (2.53:26), en una jornada en què el francès Sébastien Loeb va guanyar per setena vegada. Tot i el bon resultat, Esteve explicava que en aquest dia decisió van anar tan ràpid com van poder però que "la complicació més gran va ser que no es distingia el relleu", perquè "la sorra era de color rosa i no es podia saber què hi havia just davant del cotxe". Aquesta sensació, indica, "va ser una mica complicada" perquè feia marejar", i per això van optar per "la precaució" i van "baixar una mica el ritme", per assegurar així l'objectiu prioritari d'arribar a la meta final.
De la seva part, Laia Sanz es mostrava aquest dissabte satisfeta i il·lusionada de veure ja l'arribada definitiva a prop. Sanz narrava que havia estat novament "un dia difícil" pel probable virus estomacal que li provocava "una mica de febre", cosa que va fer que "el pas per les dunes es fes llarg". En tot cas, l'onze vegades campiona del Dakar en motos conclou que "toca prendre-s'ho amb filosofia", perquè "als anys dolents és quan més se n'aprèn" i, en aquest sentit, assegura que en aquest Dakar ha cursat "un màster que em servirà moltíssim pel que ve".
Otro éxito de #Toyota en el #Dakar2023. @IsidreEsteveDkr completó con su #Hilux T1+ una de las ediciones más duras del #RallyRaid.
— Toyota Prensa (@ToyotaPrensa) January 16, 2023
Más info: https://t.co/uEfJHqCsbg pic.twitter.com/8HRyrrfPXA
Quatre copilots catalans, al 'top-25', amb Oriol Mena campió de 'Side by Side'
Pel que fa a la part alta de la classificació, Nasser Al-Attiyah (Toyota Gazoo) ha complert amb els pronòstics i s'ha proclamat campió absolut de cotxes. El pilot qatarià establert a Catalunya ha fet un temps total de 45h03min15s i ha acabat amb un marge d'1h20min sobre el subcampió, Sébastien Loeb (Bahrain), que ha batut el rècord de victòries d'etapa en un sol Dakar (7, de les quals 6 de consecutives en les set últimes jornades). El tercer calaix del podi ha estat per al brasiler Lucas Moraes (Overdrive), ja a 1h38min d'Al-Attiyah.
Els millors resultats de representants catalans han estat enguany per a copilots. Dani Oliveras, de Vilablareix (Gironès), ha estat el millor classificat català i fins i tot ha guanyat tres posicions a les últimes etapes, per acabar en 7è lloc (49.30:24) al costat de l'argentí Juan Cruz (Overdrive). De la seva part, l'igualadí Armand Monleón (X-Raid Mini), ha acabat 18è i que el maresmenc Oriol Mena (Energylandia) ha quedat 22è, tots dos guiant pilots polonesos: Jakub Przygonsky i Erik Goczal, respectivament.
A més a més, Mena i Przyvgonsky s'han proclamat campions de la categoria 'Side by Side'. A aquest 'top-25' encara s'hi ha afegit també el copilot de Llambilles (Gironès) Oriol Vidal, que ha estat 23è amb del lituà Rokas Baciuska (Red Bull Can-am).
Kevin Benavides, guanyador de motos a l'última jornada
A la competició de motos, finalment la victòria ha estat per a l'argentí Kevin Benavides (Red Bull KTM), en un dels finals més emocionants i disputats de la història del Dakar. Benavides ha guanyat l'última etapa i, després de signar un temps global de 44.27:20, ha superat de només 43 segons el seu company d'equip, l'australià Toby Price, i de tot just 5 minuts el nord-americà Skyler Howes, que a l'última jornada ha perdut 3min45s respecte del guanyador final. El maresmenc Joan Pedrero (LS2 Shad) ha estat el millor classificat català: 25è, a 1h31min del líder.
Quant a la resta de modalitats, en camions els guanyadors han estat els lituans Vaidotas Paskevicius, Slavomir Volkov i Tomas Guzauskas (Fesh Fesh Team); en quads, el també lituà Laisvydas Kancius (SRO); en SSV, els espanyols Carlos Vento i Carlos Ruiz (Patriots Racing); i en la modalitat Original Motul, el sud-africà Charan Moore (HT Husqvarna).