Isidre Esteve finalitza el Dakar a tocar del 'top-20' de la categoria Ultimate
El pilot d'Oliana assoleix el repte, en la seva vintena participació al raid, i queda 32è de la general de cotxes. En arribar a la meta final ha valorat que enguany ha "competit millor que mai"
Repte superat, i amb nota, per a Isidre Esteve (Repsol Toyota). El pilot d'Oliana ha pogut celebrar la seva vintena participació al Ral·li Dakar tot assolint el repte de finalitzar-lo i, a més més, ho ha fet a tocar del 'top-20' a la categoria Ultimate, reservada a cotxes amb un combustible amb un mínim d'un 70% lliure de carboni.
En aquest rànquing, Esteve i el seu copilot, el calongí Txema Villalobos, han finalitzat en 22a posició, amb un temps total de 63h14min35s. I a la general absoluta de cotxes, han quedat en el 32è lloc. En tots dos casos, han acabat a poc més de 10 hores del nou campió, que és el saudita Yazeed Al Rajhi (Overdrive, 52.52:15). El sud-africà Henk Lategan (Toyota Gazoo), que havia liderat la prova en diverses etapes, ha estat finalment el subcampió, a només 3min57s, i el suec Mattias Ekström (Ford M-Sport) ha quedat tercer, a 20min21s d'Al Rajhi. El qatarià Nasser Al Attiyah (Dacia), cinc vegades campió del Dakar, ha acabat en quart lloc.
Isidre Esteve s'ha mostrat eufòric perquè conclou que ha "competit millor que mai" i perquè fins ara cap any no havia estat estat "tantes vegades lluitant pel top 20, i més en una edició en què hi havia cinc marques i més de 20 pilots oficials". Esteve assegura que a l'equip estan "contents de veure que el nostre ritme ha crescut" i que ara són "més ràpids i amb més confiança a totes les superfícies". El resultat final, hi afegeix, "no arriba a reflectir la competitivitat mostrada" pel Repsol Toyota Rally Team, a causa d'alguns contratemps que han patit. Per al pilot alturgellenc, "és una llàstima haver tingut un parell de problemes mecànics que ens van costar unes 5 hores", perquè "al Dakar, el temps no es pot recuperar, i aquestes hores han llastat". Si no fos per això, creu que haurien pogut acabar fàcilment a la 15a o la 16a posició de la general absoluta.
Sigui com sigui, el representant pirinenc del Repsol Toyota Rally Team subratlla "el ritme" que han portat "i la intensitat que som capaços d'imprimir cada dia". A la segona part de la crono de 48 hores, el trencament d'un coixinet de la transmissió els va costar 3 hores. A sobre, l'endemà van patir una doble punxada que els va obligar a aixecar el peu, en haver-se quedat sense rodes de recanvi. A la represa de la cursa, després de la jornada de descans, el trencament dels amortidors d'una roda els va fer perdre una hora, i a l'avantpenúltima etapa es van deixar uns minuts més per un problema electrònic. A tot plegat s'hi afegia la grip que Esteve va patir des de la primera etapa, que l'havia deixat físicament "quatre dies en KO tècnic".
Pau Navarro i Nandu Jubany, els millors pilots catalans
Els millors classificats catalans han estat novament els copilots: el gironí Dani Oliveras ha estat 7è al costat de l'argentí Juan Cruz (Overdrive), el maresmenc Oriol Mena ha quedat 12è amb el lituà Rokas Baciuska (també d'Overdrive) i l'igualadí Armand Monleón ha acabat 15è amb el brasiler Lucas Moraes (Toyota Gazoo), que ha estat el guanyador de la penúltima etapa.
Pel que fa als pilots catalans, el millor ha estat el jove Pau Navarro (BBR), de 19 anys, que ha finalitzat 19è a unes sis hores i mitja del guanyador. I una menció a part es mereix el conegut cuiner osonenc Nandu Jubany (MD Rallye Sport), que ha quedat entre els trenta millors (28è) i ha estat 19è de la categoria Ultimate, a més de 9 hores del millor temps.
Un Dakar dur però molt positiu
Isidre Esteve conclou que ha estat "un Dakar molt intens, però ha de ser així", perquè "aquesta duresa és la que dóna el valor als bons resultats parcials" que ha acumulat enguany. A la novena etapa va ser 19è; a la quarta i la setena, 20º; a la vuitena, 21è, ia la penúltima, 23è (i 14è a Ultimate). Com ell mateix reconeix, aquesta regularitat i consistència "demostra la progressió ascendent".
Una altra dada que posa en valor la seva actuació és que el Repsol Toyota Rally Team és un dels únics tres equips del 'top-30' que, als gairebé 8.000 quilòmetres de la prova, no ha sumat cap penalització per infraccions esportives, com serien excessos de velocitat a zones controlades o abandonament de peces o recanvis del vehicle.