Isidre Esteve ultima la preparació per a un Dakar que s'anuncia com "el més dur"
El Ral·li Dakar 2017, aquest gener vinent, serà "el més dur dels que s’han disputat fins ara en terres sud-americanes", segons la descripció que n'ha fet l'organització en la presentació oficial del recorregut, aquest dimecres a París. L'edició d'enguany suposarà el retorn a la prova del pilot olianès Isidre Esteve, que ja es prepara des de fa mesos per competir amb un Mitsubishi Montero adaptat, en un projecte amb el patrocini principal de l'empresa catalana KH-7 i de Repsol.
La presentació l'ha fet per primera vegada el ja expilot Marc Coma, cinc vegades campió del Dakar en motos. L'esportista avianès és des d'aquesta edició el director tècnic de la cursa. Sorra, dunes, clima extrem i alçada seran els principals inconvenients que es trobaran els participants en les dues setmanes de competició. El recorregut constarà de prop de 9.000 quilòmetres, dels quals 4.000 cronometrats, i transcorre per tres països: el Paraguai, l'Argentina i Bolívia. Hi haurà 316 vehicles participants en diferents categories i 59 nacionalitats representades. Aquesta setmana mateix tots els vehicles, més de 600 comptant els d'assistència, embarquen al port de le Havre direcció a l'Amèrica del Sud després de passar les verificacions tècniques.
Aquesta setmana, en una entrevista a Catalunya Ràdio, Isidre Esteve ha assegurat que vol "fer la feina ben feta per tenir opcions". De fet, el pilot alturgellenc no es conforma amb la possibilitat de finalitzar la cursa i creu que amb el nou cotxe pot aspirar a "estar entre els deu primers". Tot i això, l'esportista d'Oliana matisa que ha hagut de fer novament una intensa preparació, amb el seu copilot Chema Villalobos, per adaptar-se al nou vehicle, amb el qual posarà en pràctica valuoses millores tecnològiques que ha ajudat a desenvolupar mitjançant la seva fundació, com és el cas del coixí intel·ligent.
Marc Coma ha detallat que han introduït "novetats a nivell de navegació per tornar a portar la carrera al lloc que ha de tenir en la filosofia del Dakar". Aquesta vegada, comenta Coma, "l’objectiu era fer la cursa impredictible, tant per la limitació de la navegació, la recerca de terrenys més desconeguts i una gestió de les etapes més complexa amb trams cronometrats més llargs".
Cyril Despres, també pentacampió en motos, hi participa per tercera vegada en cotxes amb el potent equip Peugeot. El pilot francès resident a Andorra destaca la sorpresa per "veure tants quilòmetres a Bolívia" i creu que "Coma, que va ser un rival dur, ha marcat el seu segell al ral·li", si bé coincideix amb la filosofia d'aconseguir que sigui "el ral·li més dur del món". Entre els participants d'enguany també hi haurà novament l'andorrà Albert Llovera, en la categoria de camions amb Bonver-Tatra; l'osonenc Nani Roma, que competirà amb Toyota, i Laia Sanz, que aspira novament a tot en motos amb KTM.
Un Dakar de contrastos
En aquesta edició Bolívia tindrà un paper més destacat en l’itinerari i per primer cop travessarà el seu altiplà. Serà un Dakar extrem, amb grans canvis de temperatura i etapes amb un quilometratge important, algunes d’elles desenvolupades a més de 3.500 metres d’altitud, arribant fins al 5.000, el que exigirà el màxim a pilots i màquines a causa de la manca d’oxigen. No podran comptar amb l’assistència del GPS, que otorgarà a la navegació i a la tasca dels copilots una rellevància especial.
Asunción alberga la sortida i en la segona etapa, a la regió del Chaco, hauran de patir temperatures que superaran els quaranta graus. A partir de la tercera la navegació començarà a cobrar importància i hauran de superar un pas de muntanya a 5.000 m. L’endemà comencen els llargs recorreguts diaris, dunes i navegació exigent. L’especial més llarga serà al sisè dia, amb 527 km. Des de l’organització ja avisen que alguns pilots la conclouran de nit, i altres no l’arribaran a acabar. La jornada següent serà la de descans. Un cop amb les forces recuperades no tindran assistència mecànica perquè encaren la primera part de l’etapa marató i després viuran l’itinerari més llarg en només una jornada, de 977 km entre Salta i Chilecito, el que significa l’etapa més extensa del ral·li des del 2004, amb el 80 per cent del traçat fora pista. A partir d’aquí ja afronten el tram final de la prova, amb trialeres i per acabar les dunes de San Juan i la serralada de Còrdova abans de concloure a Buenos Aires.