Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Jaume Betriu i Eduard Pons afronten el seu segon Dakar en buguis amb l'objectiu de millorar resultats

Jaume Betriu i Eduard Pons afronten el seu segon Dakar en buguis amb l'objectiu de millorar resultats

Els dos pilots arriben a la cita just després de proclamar-se campions del món de raids 'Baja'. Enguany disposen d'un vehicle Taurus T3 Max totalment renovat i amb el suport de l'equip Nasser Racing

02/01/2025 10:40

Aquest divendres comença el Ral·li Dakar 2025, que serà el segon que disputa en la categoria de buguis Jaume Betriu. El motorista de Coll de Nargó tornarà a exercir de copilot del lleidatà Eduard Pons i aquesta vegada tots dos arriben al raid més dur del món amb el bagatge d'haver-se proclamat ara fa pocs dies campions de la Copa del Món de 'Baja', a la categoria Challenger. A més a més, en aquest campionat mundial han assolit el tercer lloc del rànquing absolut.

L'equip Pons Rallysport compta enguany amb el suport de l'estructura de Nasser Racing, liderada pel reconegut pilot qatarià Nasser Al-Attiyah, cinc cops campió del Dakar en cotxes -el títol més recent, l'any 2023- i sis cops campió del món de raids. S'hi han unit la part final de la seva reeixida temporada 2024. Un any que ha estat "carregat de quilòmetres i aprenentatges a escenaris internacionals" i en què han treballat intensament per polir cada detall de cara a la 47a edició del Dakar.

El vehicle amb què correran Eduard Pons i Jaume Betriu, que lluirà el número 309, és un Taurus T3 Max que es perfila com una de les màquines més competitives de la categoria Challenger, per la fiabilitat i millores introduïdes després de la primera experiència al Dakar ara fa un any. Pons destaca el dur treball de l'equip en la preparació del cotxe per acabar dissenyant "un vehicle 100% nou, amb totes les evolucions clau provades, especialment quant a refrigeració, radiadors, ventilació i temperatura d'aigua i de diferencial". Amb aquesta unitat, en el desenvolupament del qual hi ha participat personalment Nasser Al-Attiyah, "la garantia de tenir èxit augmenta considerablement", afirma. 

Pel que fa a Jaume Betriu, aquesta serà la seva quarta presència al Dakar. Les dues primeres les va fer en motos i el primer any, al 2020, va ser campió de la categoria de debutants (Rookie) amb el 14è lloc absolut sobre dues rodes. El pilot nargoní compta amb una destacada trajectòria al món de l'enduro, on acumula ja 11 títols de campió estatal (tres d'absoluts, dos a la categoria E2 i sis a E3), a més de dos trofeus de subcampió del món a E3. La seva experiència en navegació, coneixements amplis de mecànica i habilitat estratègica en carrera el converteixen en una figura fonamental per a l'equip.

A la segona participació conjunta, Pons i Betriu s'han fixat l'ambiciós objectiu de lluitar per un lloc destacat a la seva categoria. El pilot lleidatà és conscient de la duresa de la prova i de l'alt nivell dels seus rivals, però confia en la preparació de l'estructura i els quilòmetres acumulats per fer un pas endavant respecte a l'any passat. Gràcies al seu estatus de pilot 'Gold', obtingut després del títol a la Copa del Món FIA de baixes, comptarà amb l'avantatge de tenir prioritat a l'ordre de sortida. Aquest factor, afegit a la seva inscripció al Campionat del Món de Ral·li Raid (W2RC) 2025, li proporciona una oportunitat clau per situar-se en posicions més avançades des del començament.

Aspiren a entrar al 'top-5' de Challenger

Eduard Pons afirma que l'objectiu que s'han marcat és entrar al 'top-5' de la categoria Challenger. Per això, han planificat "començar la cursa de forma més conservadora per no forçar la mecànica la primera setmana i anar augmentant el ritme al tram final". I és que les primeres etapes, assenyala, "seran molt complicades" perquè "el terreny és molt dur i rocós i, a més, la segona serà de 48 hores" seguida de l'etapa marató. Aquest serà, segons el pilot, "un punt crític", però si el superen augura que "en arribar a la jornada de descans, podrem anar més relaxats". Per tot plegat, creu que "si som regulars, estar entre els cinc primers és una fita realista".

Pons compta amb més de tres dècades d'experiència competint en ral·li. Va ser campió estatal sènior de Ral·lis de Terra dos anys seguits (2018 i 2019), quatre cops campió absolut de Catalunya de ral·lis (2019, 2020, 2021 i 2022), campió de l'S-CER l'any (2021), i també va guanyar el Campionat d'Aragó al 2017. Ara fa un any va aconseguir acabar el Dakar en la seva primera participació, al costat de Jaume Betriu, a la categoria SSV. Més enllà d'aquest vessant esportiu, Eduard Pons és CEO d'una empresa dedicada a la indústria agroalimentària, especialitzada en oli i vi, amb més de quatre generacions d'història. Compaginar aquesta faceta amb l'automobilisme no és sempre senzill perquè, recorda, "el Dakar exigeix ​​un compromís màxim, igual que la gestió empresarial", i per això valora el suport que li dóna la seva família per mantenir "aquest equilibri" entre la passió per l'esport i la involucració en el negoci.

El Dakar 2025 promet ser una de les edicions més dures dels darrers anys, amb un recorregut de més de 5.000 quilòmetres cronometrats que posarà a prova la resistència dels participants i les seves màquines. La primera etapa, aquest divendres dia 3, sortirà des de Bisha, al sud-oest d'Aràbia Saudita, i l'última serà el 17 de gener a Shubaytah, a l'Empty Quarter, després de la disputa de 12 etapes i de 14 dies de competició.

  • Jaume Betriu i Eduard Pons, a la presentació de la seva segona participació conjunta al Dakar (Foto: Mediagé)
    Jaume Betriu i Eduard Pons, a la presentació de la seva segona participació conjunta al Dakar (Foto: Mediagé)
  • El vehicle Taurus amb què correran al Dakar 2025 Eduard Pons i Jaume Betriu (Foto: Mediagé)
    El vehicle Taurus amb què correran al Dakar 2025 Eduard Pons i Jaume Betriu (Foto: Mediagé)

Mostrar formulari de contacte