Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Jordi Fàbrega reclama l'aplicació "immediata" de la integració tarifària

Jordi Fàbrega reclama l'aplicació "immediata" de la integració tarifària

L'alcalde de la Seu tramet a Territori el malestar de la població del Pirineu per la taxa d'emissions de CO2 i l'encariment dels abonaments de 10 viatges, i lamenta que amb les noves mesures es "penalitza" tothom qui hagi d'anar a Barcelona de manera periòdica

Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
12/12/2019 19:45

L'alcalde de la Seu d'Urgell, Jordi Fàbrega, considera que el nou impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles, sumat a l'encariment de les targetes de transport de 10 viatges, són "un greuge important" per a la població d'àmbits com l'Alt Urgell i el Pirineu. Per això, Fàbrega ha tramès aquests dies cartes tant al conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, com a la direcció de la companyia de transport ALSA per fer-los saber el malestar dels habitants del territori i reclamar que s'apliqui mesures compensatòries, com podrien ser l'exempció en la nova taxa -que ha debatut recentment el Consell Comarcal de l'Alt Urgell- i, especialment, que s'apliqui de manera "immediata" la reivindicada integració tarifària.

En una entrevista al programa 'Fil Directe' de RàdioSeu, Fàbrega ha subratllat que l'Ajuntament és totalment partidari de reduir les emissions de CO2 i de fomentar la mobilitat sostenible, però creu que això s'ha de fer incentivant els mitjans de transport menys contaminants, i no pas penalitzant els mitjans predominants actualment. L'alcalde urgellenc recorda que "molt sovint, qui té els vehicles més vells és qui més els costa canviar-lo per un de nou, per motius econòmics, i per tant s'està penalitzant qui té més dificultats per canviar de vehicle". A aquest fet, Fàbrega hi afegeix el fet que a les comarques pirinenques el cotxe és imprescindible per al dia a dia de la majoria d'habitants, perquè l'oferta de transport públic és molt limitada i "deixa molt a desitjar" en comparació amb les àrees urbanes, i que per a moltes persones el vehicle privat és el mitjà amb el qual es guanyen la vida.

L'alcalde de la Seu també es mostra crític amb l'augment de preu (de més d'un euro) de la targeta de transport T-10 de l'àrea de Barcelona, que passa a anomenar-se 'T-Casual'. A això s'hi afegeix l'agreujant que amb la 'T-Casual' es prohibirà compartir-la per a un mateix viatge, cosa que sí que es podia fer fins ara amb la T-10, tot i que aquest dijous mateix l'AMB ha anunciat la creació d'una targeta familiar de 8 viatges.

A més a més, Territori també va anunciar la setmana passada un fort encariment de les targetes de 10 viatges per anar de Barcelona a l'Alt Urgell, la Cerdanya o el Berguedà, tot i que finalment ha fet marxa enrere a causa de les crítiques que l'anunci va generar a les comarques afectades. En cas d'aplicar-se el canvi, al Berguedà, per exemple, l'increment de preu hauria estat de més del 10% (dels 53,25 euros actuals a 59,25). Jordi Fàbrega entén que l'objectiu és potenciar l'ús més habitual del transport públic metropolità, perquè es reduirà el preu de l'actual T-Mes (des d'ara, T-Usual), però qüestiona que això es faci a costa d'encarir, d'una manera que veu "exagerada", la que és la targeta més adquirida tant pels veïns de l'àrea metropolitana com pels habitants de la resta de Catalunya quan han d'anar a Barcelona.

En aquest sentit, Fàbrega conclou que la decisió d'encarir i limitar l'actual T-10 és "errònia" i "no s'ha fet pensant en Barcelona com a capital del país", perquè "es penalitza no només els turistes sinó tots els veïns i veïnes de comarques que han d'anar per qualsevol motiu a la capital del nostre país, que és Barcelona". Per tot plegat, el dirigent urgellenc reclama l'aplicació imminent de la integració tarifària, per permetre uns desplaçaments amb transport públic més assequibles i amb possibilitat de combinar tots els mitjans existents mitjançant transbordaments, ja siguin autocar, bus, tren, tramvia o metro.

Petició a ALSA sobre l'accés als autocars

Paral·lelament, l'alcalde de la Seu també ha tramès una carta a la companyia ALSA en què l'ajuntament reclama que es descarti la pràctica de prioritzar, en l'accés als autocars, els usuaris que compren el bitllet senzill. Aquesta selecció, detalla, va en detriment dels qui tenen abonaments, els quals sovint no poden pujar al vehicle amb un trajecte més directe fins a la Seu o fins i tot, en casos de màxima ocupació, es queden a l'estació sense poder viatjar, malgrat disposar del títol de transport.

Mostrar formulari de contacte