José Crespín visita tres camins rurals de Bassella que es reformaran amb fons del Ministeri d'Agricultura
El tram d'actuació té una longitud de 2,2 km i s'hi invertirà 266.000 euros per millorar-ne el ferm. El subdelegat també ha visitat l'antic molí d'oli de Fígols i Alinyà, que l'Ajuntament vol recuperar per fer-ne un atractiu turístic
El subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín, ha visitat aquest dijous l'Alt Urgell per mantenir reunions de treball amb l’alcaldessa de Bassella, Cristina Barbens, i amb l’alcalde de Fígols i Alinyà, Ignasi Finestres, per conèixer temes d’interès local i els projectes de futur d’aquests dos municipis.
A Bassella, Crespín ha visitat les obres d’asfaltat que l'Estat està duent a terme als tres camins rurals inclosos en el projecte de millora de senders del municipi. Es tracta de tres camins que donen accés a les masies de Cal Perxet, la Torre i Cal Cordill des del camí de Pampanells, amb una longitud d’uns 2,2 quilòmetres i un pressupost d’execució de 266.000 euros. En el decurs de la visita, tècnics de l’empresa pública Tragsa han explicat els detalls de les obres iniciades recentment.
Els tres trams que ha visitat el subdelegat van ser declarats d’Interès General pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació l’any 2015. Aquesta declaració permet a l’Estat assumir les obres en camins de titularitat municipal i finançar-les al 100%. En aquest sentit, José Crespín ha assenyalat que “és una bona notícia pel municipi i pels seus veïns, perquè era una vella reivindicació del consistori que l’actual Executiu ha aconseguit impulsar ara i fer-hi realitat el paquet de millores previst”.
La millora consisteix en la pavimentació amb formigó en un dels tres camins i en el tractament superficial del paviment en el cas dels altres dos, millora que, segons Crespín, “permetrà una mobilitat més confortable i segura als veïns de la zona”.
A Fígols i Alinyà, el subdelegat ha aprofitat la visita per fer un recorregut pel municipi amb l’alcalde i conèixer l’antic molí d’oli, construït l’any 1927 i en desús des de 1988, que el municipi vol recuperar per convertir-lo en un atractiu turístic.
José Crespín ha valorat positivament “iniciatives com aquesta, perquè permeten recuperar el patrimoni cultural dels pobles, rememorar pràctiques ja antigues de la pagesia, com la premsa de les olives i generar nous atractius que atreguin l’interès dels visitants”. El molí d’oli de Fígols i Alinyà va ser declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) l’any 2019.
Enderroc de quatre cases abandonades a la Clua
D'altra banda, durant la visita a Bassella, José Crespín ha confirmat que la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) enderrocarà quatre cases abandonades del nucli de la Clua. Aquests immobles van quedar deshabitats arran del fet que van ser expropiats ara fa més de vint anys per a la construcció del pantà de Rialb, però fins ara l'Estat no se n'havia preocupat més i ara ja suposaven un perill pels veïns, a causa del seu deteriorament i l'amenaça de ruïna.
La CHE invertirà 151.000 euros en els treballs de demolició i adequació d'aquestes finques per tal d'aturar-ne el deteriorament. L'Ajuntament preveu fer servir aquests terrenys per a equipaments municipals i espera també que això serveixi per fer el nucli més atractiu a nivell turístic, dins l'objectiu de consolidar la presència de visitants a l'entorn de l'embassament.