L'Ajuntament de la Seu d'Urgell redueix l'endeutament municipal amb una amortització extraordinària d'1,3 milions d'euros
La mesura s'ha aprovat en sessió plenària a través d'una modificació de crèdit que ha rebut els vots a favor de l'equip de govern (Compromís) i la CUP, i els vots contraris de Junts i ERC
L’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha aprovat aquest dilluns, amb el vot a favor de l'equip de govern (Compromís) i la CUP, una modificació de crèdit que ha inclòs una amortització extraordinària per valor d’1.300.000 euros destinada a reduir l’endeutament municipal. Aquesta mesura es planteja per rebaixar de manera significativa el deute viu de la corporació i "reforçar la solidesa financera del consistori". Els diners s’obtenen del romanent i corresponen al superàvit pressupostari del tancament de l’exercici 2024.
L'alcalde urgellenc, Joan Barrera, ha indicat que amb aquesta acció, "l'Ajuntament podrà consolidar la seva voluntat de gestionar amb responsabilitat els recursos públics i garantir la sostenibilitat econòmica del municipi a mitjà i llarg termini". La reducció de l’endeutament també suposarà un estalvi en interessos, "que podrà revertir en més inversions i millores per a la ciutadania", segons ha remarcat.
Per Barrera, "l'amortització és una mostra clara del compromís del govern municipal amb la bona gestió i amb la voluntat d’alliberar recursos per poder destinar-los a projectes que millorin la qualitat de vida de la nostra ciutat”. I ha afegit: “Reduir deute vol dir guanyar capacitat de futur". Així mateix, ha insistit en què el govern municipal (Compromís) "continuarà treballant per mantenir una política financera prudent i eficient, alhora que impulsarà projectes que contribueixin al desenvolupament econòmic, social i cultural de la Seu".
Posicionament dels grups municipals
La modificació de crèdit, amb un import global d'1,7 milions d'euros, ha estat votada en contra per Junts i ERC. El portaveu juntaire, Jordi Fàbrega, ha concretat que hi ha partides que no comparteixen i que, a més, "es podria haver fet un esforç més gran en la reducció del deute, tenint en compte els 7 milions de romanent del 2024 i la importància que té no estar molt endeutat a l'hora de dur a terme projectes, si no es vol haver de demanar permís a la Generalitat". Fàbrega també ha qüestionat el rigor en la gestió econòmica del consistori i ha alertat que "el termini de pagament als proveedors s'està allargant i això perjudica les empreses". També ha dit que "tot i que els ingressos municipals van perfectes, els serveis no són els suficients i les inversions no s'executen". Fàbrega assegura que "la ciutadania no està contenta perquè no té la ciutat que es correspon amb el que estan pagant". El regidor de Junts discrepa amb la compra de camions per a les brigades, els 22.000 euros que s'invertiran en la Trobada de Llengua i Cultura Catalana, la descompensació de partides entre esdeveniments que se subvencionent des de l'Ajuntament i els "canvis improvisats" que s'estan duent a terme "constantment".
En relació amb les partides, també el portaveu d'ERC, Francesc Viaplana, ha divergit en alguna de les inversions i ha criticat el fet que a la comissió informativa no se'ls va informar adquadament sobre el destí de tres imports referents a estudis i treballs tècnics. "No sabem encara ara a què es refereixen", ha lamentat. Centrant-se en una partida destinada a les instal·lacions del Pla de Transició al Treball (PTT), Viaplana recorda que el seu grup ja va advertir fa temps que l'edifici del Molí no era l'adequat per ubicar-hi el servei formatiu. En aquest sentit, des d'ERC insten l'equip de govern perquè replantegi la utilització dels antics Jutjats per aprofitar l'espai per a activitats municipals i no cedir-los a la Generalitat. "Són una millor opció que la part de l'edifici de les Monges que encara està en desús", ha plantejat. Pel que fa a l'endeutament, el grup republicà és conscient que és inevitable endeutar-se per fer "obres necessàries i estratègiques", però puntualitza que "si es pugen els impostos també cal que s'ofreixin els serveis que toquen".
La CUP sí que ha donat suport a les modificacions, la majoria tècniques i de despeses de subministament, enllumenat o equipaments inforrmàtics, tot i que la seva portaveu, Núria Valls, ha mostrat el desacord amb els diners destinats a la compra de vehicles. Una de les inversions que considera més rellevants és la de les millores a l'edifici del Molí per ubicar-hi de manera temporal el PTT. "Aquests alumnes es mereixen un lloc estable on estar, perquè el Parc del Segre no és una opció vàlida", ha manifestat. També ha valorat positivament el destí de 80.000 euros a la millora del Carrer dels Canonges, de 20.000 euros per a la zona del Rastrillo a Castellciutat o de 22.000 euros per a la Trobada de Llengua i Cultura Catalana, "que serà un precedent a la Seu per parlar de polítiques del català, amb activitats culturals diverses".
Aprovació del compte general del 2024
El compte general del 2024 s'ha tancat aquest dilluns amb l'aprovació per unanimitat de tots els grups municipals, després d'haver estat en exposició pública i que no s'hi hagin presentat al·legacions. Abans del 15 d'octubre s'enviarà al Tribunal de Cuentas per a la seva revisió.
Tenint en compte el tancament de les finances municipals, l'alcalde Joan Barrera (Compromís) ha valorat el fet que tot i que hi ha més endeutament, la ràtio d'estalvi i de solvència és molt milor que en anys anteriors. També ha puntualitzat que hi ha partides com la destinada a la construcció de l'edifici d'INEFC que s'executaran enguany.
Modificació dels estatuts d'HIULS
En un altre ordre de coses, el ple d'aquest dilluns també ha aprovat per unanimitat incloure als estatuts d'Habitatge i Urbanisme La Seu (HIULS) la gestió de l'aigua, que ja assumia l'organisme però no estava especificada en els documents oficials.
