El Consell Comarcal de la Cerdanya ha aprovat una moció amb què demana al Ministeri d'Interior que reforci la presència d'efectius de la Guàrdia Civil en aquelles competències que aquest cos gestiona a la comarca, especialment pel que fa a prevenció d'activitats criminals en zona fronterera i protecció del medi natural.
La petició s'ha aprovat per àmplia majoria i amb una sola abstenció, la del conseller d'ERC per Isòvol Andreu Ripoll, que no ha volgut valorar la proposta. Actualment la corporació del Consell Comarcal cerdà, presidida per Isidre Chia, està formada per 9 consellers de Junts, 7 d'ERC, un representant de Futur per Puigcerdà, un de Fem Llívia i una consellera no adscrita. Prèviament el Consell d'Alcaldes ja havia aprovat el mateix text, en aquest cas per unanimitat dels 17 batlles i batllesses de la comarca.
La moció considera que la plantilla actual de la Guàrdia Civil a la Cerdanya esdevé "en determinades ocasions insuficient per cobrir les competències assignades" i, per això, insta el Ministeri de l'Interior "en coordinació amb la Direcció General de la Guàrdia Civil" a reforçar "de manera prioritària" els efectius assignats a la comarca. Alhora sol·licita l'increment de recursos materials i mitjans tècnics destinats a la caserna que el cos té als afores de Puigcerdà, a prop del punt fronterer.
Prevenció del tràfic de drogues, armes o persones
El text destaca, entre d'altres punts, el "paper fonamental" que té el Servei Fiscal i de Fronteres en zones frontereres com és la Cerdanya, especialment en la "lluita contra el contraban de mercaderies" però també en el combat contra activitats tan o més perilloses, com són el tràfic de drogues, el tràfic d'armes i de persones i el blanqueig de capitals.
I en l'àmbit mediambiental, el text alerta que l'anunci de supressió del Servei de Protecció a la Natura (Seprona) i de determinades unitats d'intervenció d'armes en algunes zones pot suposar "una reducció notable en la capacitat de resposta davant emergències ambientals" i una "minva significativa" en les tasques de vigilància i protecció del medi natural, com també una "pèrdua de control" sobre la tinença i l'ús d'armes i explosius. Una situació que creuen que "incrementa la vulnerabilitat" davant episodis de contaminació ambiental, "debilita" la protecció dels espais naturals i "facilita" la proliferació d'activitats il·legals.
El Consell Comarcal i els alcaldes també temen que aquesta precarietat pot "obligar" d'altres cossos de seguretat a "assumir funcions addicionals" que no els corresponen, amb "l'increment consegüent de la càrrega de treball i una disminució de la seva capacitat operativa". L'associació de guàrdies civils Jucil ha celebrat l'aprovació d'aquesta moció i subratlla que la petició s'ha produït després d'una trobada amb una comissió de directius d'aquest sindicat, encapçalada pel secretari general de l'associació Ernesto Vilariño.