La CUP demana que el Govern assumeixi el manteniment de carreteres locals del Pirineu
La formació addueix que molts ajuntaments, pel seu nombre limitat d'habitants fixos, no poden fer-se càrrec d'unes vies que alhora són necessàries per a la majoria de pobles petits
La CUP de l'Alt Urgell ha reivindicat novament que la Generalitat assumeixi el cost del manteniment de carreteres locals del Pirineu en aquells casos en què els ajuntaments no puguin fer-se'n càrrec per motius econòmics, com també que aquestes vies siguin incorporades a la Xarxa Local de Carreteres de la Diputació.
Des de la formació anticapitalista han expressat la intenció de portar aquest debat a les institucions implicades, després que al setembre passat ja es va plantejar al ple de l'Ajuntament de la Seu, que va aprovar-ne una moció favorable amb les aportacions de la resta de grups. Recentment també ho han portat al plenari de la Diputació de Lleida, que va aprovar-ne un posicionament favorable. Properament també tenen previst plantejar la idea a d'altres ens locals, inclosos els consells comarcals.
Segons addueix la CUP, "es dóna la paradoxa que perquè aquestes carreteres siguin incloses a l'XLC, i que per tant en faci el manteniment la Diputació, es requereix un seguit d’obres i adequacions perquè perdin la categoria de "camins" i passin a ser considerats "carreteres". En aquest sentit, creuen que "aquestes obres d’adequació són inassumibles per a les arques públiques dels petits ajuntaments afectats". El comunicat creu que aquesta és un canvi necessari per a "la millora de la vida de les persones i, en especial, de les persones més desfavorides o que tenen menys veu per reclamar els seus drets".
L'assemblea alturgellenca remarca que "cal tenir present que a la majoria de pobles de la comarca s’hi accedeix únicament mitjançant carretera" i que "en aquests pobles, no només no existeix cap sistema de transport públic o alternativa de mobilitat", a la qual cosa s'hi afegeix el fet que "no disposen de serveis mèdics, educatius, de lleure o comerç", cosa que per a les persones que hi viuen de manera permanent es fa indispensable "desplaçar-se de forma contínua", de vegades per unes carreteres "en estat lamentable" o que fins i tot suposen un perill per l'existència de sots, esllavissades, pedres, desnivells en l'asfalt o bé problemes de neteja de la neu a l'hivern i de l'herba dels vorals.
Aquest context, hi afegeix la CUP, "dificulta el bon funcionament de petits negocis locals com ara cases rurals, granges o restaurants, que depenen d’una bona mobilitat tan per al seu funcionament com pels visitants que s’hi atansen per fer-ne ús". Aquests obstacles, conclouen, provoquen "una migració d’aquests cap a àrees més poblades i amb més serveis", cosa que deriva en "despoblació, envelliment de la població i un abandó dels petits pobles".