La CUP planteja instar el Govern a fer front a la situació d'"emergència social"
El grup municipal vol que el Parlament aprovi novament les lleis suspeses pel TC, entre elles les d'impostos als bancs, pobresa energètica i emergència habitacional. Al proper ple també proposaran declarar la Seu "Municipi de la República Catalana"
El grup municipal de la CUP a l'Ajuntament de la Seu d'Urgell presentarà al proper plenari, aquest dilluns, una moció en què proposen "instar la Generalitat de Catalunya a fer front a la situació d'emergència social", mitjançant "els instruments que permet el règim autonòmic vigent".
Sobre aquest punt, la formació de l'esquerra independentista reconeix que la gran majoria de lleis que s'ha impulsat els darrers anys per solucionar les problemàtiques socials no es poden desenvolupar perquè han estat suspeses o anul·lades pel Tribunal Constitucional Espanyol. Entre aquestes hi ha el Decret-llei d'impostos als bancs, el Decret contra la Pobresa Energètica i la Llei d'Emergència Habitacional, que segons recorda la CUP han estat víctimes d'una "interpretació rígida de la Constitució de 1978, enfront la voluntat majoritària de la ciutadania de Catalunya expressada al Parlament, on aquestes lleis es van aprovar per una àmplia majoria".
Durant aquest temps, segons recorden des de la CUP, el TC espanyol "ha suspès fins a 46 lleis" que tenien per objectiu donar resposta als problemes socials més greus de Catalunya. Tot i això, el portaveu cupaire, Pau Lozano, creu que hi ha "la necessitat urgent que les institucions catalanes posin fil a l'agulla per començar a desenvolupar i fer efectives les lleis i els reglaments". Per tot plegat, la moció insta el Parlament a aprovar novament "de forma urgent" les lleis anul·lades pel Constitucional l'anterior legislatura, com també a instar el Govern a aprofitar tots els recursos disponibles per donar resposta als problemes socials més evidents.
Visualitzar la República Catalana
La CUP també presentarà una segona moció en què proposa que la Seu d'Urgell esdevingui "Municipi de la República Catalana". La formació independentista aposta per "donar valor als resultats legítims del Referèndum de l'1 d'octubre i, sobretot, a la proclamació de la República el 27 d'octubre passat al Parlament".
La proposta consisteix a instal·lar a l'entrada de la Seu rètols en els quals es visualitzi el lema proposat. Segons la CUP, "cal fer fora el govern usurpador que actualment s'ha apropiat de les institucions catalanes a través d'un veritable cop d'estat com és l'article 155", i entenen que "l'única manera de fer-ho és desplegant la República Catalana des de totes les institucions, començant també des dels municipis".