La desviació de Sant Julià de Lòria entra en una fase decisiva amb l'inici de la perforació del túnel de Rocafort
La infraestructura, que tindrà 233 metres de longitud, vol millorar la qualitat de vida dels lauredians i s'espera que entri en funcionament el 2027
Els treballs per materialitzar la desviació de Sant Julià de Lòria han entrat en una fase clau amb l’arribada d’una de les màquines encarregades d’executar la perforació del futur túnel. Aquest pas suposa un pas decisiu perquè la infraestructura entri en servei el primer semestre del 2027.
El cap de Govern d'Andorra, Xavier Espot, que ha visitat aquest dimarts les obres juntament amb el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, ha destacat els esforços per tirar endavant la desviació en aquest punt. "És una infraestructura llargament esperada i clau per millorar la mobilitat i la qualitat de vida dels lauredians i les lauredianes”, ha remarcat. L’actuació permetrà millorar la seguretat i els desplaçaments fora del centre de la vila, on hi passen uns 18.000 vehicles diàriament. A més, permetrà reduir els nivells de CO2 un 41% respecte als actuals.
El projecte contemplava inicialment l’excavació del túnel únicament des de la boca sud, amb doble torn de treball durant tota l’obra. Tanmateix, s’ha acordat millorar l’execució perforant de forma simultània a partir del mes de juny des de la boca sud i la boca nord. La decisió permetrà reduir de manera significativa els treballs nocturns, minimitzar les afectacions a l’entorn i a la ciutadania i mantenir el calendari previst.
El ministre de Territori i Urbanisme ha assenyalat que “aquesta millora permet avançar en una obra estratègica per al país reduint les molèsties als veïns i garantint, alhora, el compliment dels terminis i els estàndards de seguretat”. D’aquesta manera, el Govern també vol controlar que la infraestructura s’executi amb criteris de "responsabilitat, eficiència i respecte per l’entorn".
Pel que fa al sistema d’excavació, els treballs es fan amb maquinària tipus ‘jumbo’, equipats amb braços extensibles que perforen la roca. Posteriorment, les perforacions s’omplen d’explosius que es detonen de manera controlada. A continuació, es duen a terme les tasques de desenrunat i de sosteniment del front d’excavació, en un procés cíclic i continu.
Túnel de 233 metres
El túnel de Rocafort, una vegada operatiu, tindrà una longitud d’uns 233 metres, complementats amb uns accessos d’uns 100 metres a cada boca. A més, disposarà de tres carrils, dos en sentit sud i un en sentit nord, com el túnel de la Tàpia. D’aquesta manera, la carretera general 1, des de l’enllaç amb la carretera secundària de Fontaneda fins a l’enllaç d'Aixovall, comptarà amb tres carrils.
Fins ara s’han dut a terme els principals treballs preparatoris del projecte. A la boca sud, s’ha executat el paraigua de sosteniment, així com la preparació del front d’excavació i la col·locació de les encavallades. Paral·lelament, s’han començat els treballs de preparació del front d’excavació a la boca nord. També s’ha completat la fonamentació i l’alçat dels falsos túnels tant a la boca sud com a la boca nord, així com el desviament i soterrament del torrent de Rocafort, una actuació indispensable per garantir el pas lliure i segur dels treballs d’excavació a la boca sud.
