La Generalitat es reafirma en l'aposta per la Raça Bruna dels Pirineus
El conseller Pelegrí defensa que la recuperació de les races autòctones aporta valor afegit al sector ramader L'Assemblea General de la FEBRUPI s'ha celebrat aquest diumenge a la Seu
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general d’Agricultura i Ramaderia, Miquel Molins, i la directora dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Cristina Bosch, ha presidit aquest diumenge la cloenda de l’Assemblea General de la Federació de Raça Bruna dels Pirineus (FEBRUPI), a la Seu d’Urgell.
En el decurs de l'acte, el conseller Pelegrí ha afirmat que dóna suport a la línia de treball que té com a objectiu la conservació i el foment de les races autòctones catalanes "per aportar valor afegit al sector".
Segons remarca el conseller català, la majoria de governs europeus estan realitzant actuacions adreçades a la preservació d’aquestes races i a la recerca de sistemes que en garanteixin la seva rendibilitat comercial, evitant que acabin essent testimonials. "Catalunya se situa en aquesta línia de preservació i potenciació comercial com a eix estratègic", afirma Pelegrí.
Les actuacions ramaderes en aquest àmbit es financen a través de diverses línies d’ajut per diferents conceptes, algunes en el marc del Programa de Desenvolupament Rural (PDR) i altres de forma directa.
Pel conseller, el futur de la Raça Bruna dels Pirineus radica en la promoció de la seva carn a les grans ciutats, a través dels restaurants i establiments”.
Assemblea General de la FEBRUPI
L'Assemblea General de la Federació de Raça Bruna dels Pirineus (FEBRUPI) s'ha celebrat aquest diumenge a la sala de la Immaculada de la Seu d'Urgell. La jornada ha comptat amb una xerrada a càrrec de Ferdinando Sbizzera sobre la situació del mercat de boví a Itàlia, i una altra conferència sobre Gestió Ramadera Telemàtica.
La trobada també ha servit per ratificar la Junta que ha de dirigir la Federació, que estarà integrada per Albert de Moner, Ramon M. Pellicer, Ramon Font, Just Sala, Amadeu Ribot, Xavier Puig, Albert Castellarnau, Josep M. Moga i Jordi Carbonell. Entre els punts de l'ordre del dia de l'assemblea, hi havia l'informe econòmic de la Federació i la situació del Centre de Testatge, entre d'altres.
Els assistents van poder gaudir d'activitats al Parc del Segre.
Característiques de la vaca bruna dels Pirineus
La vaca bruna dels Pirineus prové de la vaca autòctona catalana ubicada als Pirineus i fusionada amb bovins de raça bruna alpina que es van importar de Suïssa a finals del segle XIX i principis del segle XX. La zona d'origen va ser la dels Pirineus catalans. Avui en dia es troba a les comarques pirinenques i prepirinenques de Catalunya, principalment a l'Alt Urgell, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, l'Alta Ribagorça, la Cerdanya, el Berguedà i el Ripollès.
Està classificada com a raça de protecció especial i constitueix el 80% dels bovins de carn de Catalunya. El cens aproximat de la raça és de 30.000 vaques de més de 2 anys, i els animals inscrits al llibre genealògic de la raça a 31 de desembre de 2011 és de 15.936 femelles reproductores, 486 mascles, repartits en 332 explotacions.
