La integració tarifària de l'Alt Pirineu al sistema de Lleida suposarà un estalvi de fins al 78% en alguns desplaçaments amb transport públic
La incorporació començarà el gener vinent i tindrà un cost de 800.000 euros. L’Alt Urgell i el Pallars Jussà seran la zona 3 de l’ATM; i la resta de la regió pirinenca, la zona 4
El Departament de Territori integrarà els desplaçaments en transport públic de les comarques de l'Alt Pirineu i Aran a Lleida dins del sistema tarifari de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida (ATM) el gener de 2024. El cost de la integració tarifària se situa al voltant dels 800.000 euros anuals i suposarà la creació de la zona 3, que estarà formada per les comarques del Pallars Jussà i l'Alt Urgell, i de la zona 4, que englobarà la Cerdanya, l'Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà. La consellera de Territori, Ester Capella, ha presentat el nou sistema tarifari a Tremp.
Els viatges en transport públic pel territori integrat permetran els transbordaments amb una única targeta. Els desplaçaments es podran fer amb els autobusos urbans, els interurbans i la línia RL2 de Ferrocarrils de la Generalitat que uneix Lleida i La Pobla de Segur. En quedarà exclòs el transport intern d'Aran, que depèn del Conselh Generau.
La incorporació de les comarques de l'Alt Pirineu a les tarifes integrades permetrà estalvis de fins al 78% en el preu d'alguns trajectes. És el cas del recorregut Puigcerdà-la Seu d'Urgell, que amb bitllet senzill té un cost de 7,05 € i amb la T10 passarà a valdre 1,55 € per viatge. El trajecte Lleida-la Seu d'Urgell té un cost de 19,60 € amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 5 €, una rebaixa del 74%. El viatge Vielha-Lleida té un cost de 14,72 € amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 7 €, una disminució del 52%.
Millorar la mobilitat i lluitar contra el despoblament
L'Alt Pirineu i Aran és una àrea amb prop de 74.000 habitants. Amb la incorporació d'aquest territori, el sistema connectarà una zona total de 434.000 habitants. La consellera Capella ha insistit que la mesura ha de permetre millorar les condicions d'accés de tots els territoris als sistemes de mobilitat sostenible i ha de contribuir a la lluita contra el despoblament de les zones rurals. També ha indicat que el sistema tarifari de l'Alt Pirineu integrat a Lleida és un pas previ a un nou sistema integrat a tot Catalunya, basat en els quilòmetres recorreguts i bonificant a qui en fa un major ús.
Enquesta de mobilitat de l'Alt Pirineu i Aran
El Departament de Territori i l'Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i Aran (IDAPA) tenen previst elaborar una enquesta de mobilitat quotidiana abans d'acabar l'any. L'objectiu serà recollir informació sobre els desplaçaments de la població resident a l'àmbit territorial de l'Alt Pirineu i Aran.