La inversió del Govern espanyol a la demarcació de Lleida segueix caient i es queda en 36,1 milions d'euros
La partida territorial és menys de la meitat de la que hi havia als Pressupostos de l'Estat de 2016, que era de 78,5 milions. Al Pirineu, la principal despesa prevista és l'estudi de millora de l'N-260 al pas per la Seu i de l'N-230 al Pont de Suert
El projecte de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al 2019, que ha presentat aquest dilluns el Govern espanyol, preveu invertir 36,1 milions d'euros a la demarcació de Lleida. La xifra presentada per l'executiu de Pedro Sánchez marca un nou i pronunciat descens (-20%) respecte dels 44,3 milions d'inversió territorial que hi havia pressupostats al 2018, i representa menys de la meitat dels 78,5 milions del 2016.
Pel que fa específicament al Pirineu, informa l'ACN, la principal inversió directa que s'ha anunciat és la dels estudis informatius per millorar l'N-260 al pas per la Seu d'Urgell i per a la variant de l'N-230 al Pont de Suert, amb 100.000 euros cadascuna. També hi ha dues partides més per l'estudi de millora de la carretera N-230: una de 34.210 euros pel tram entre la boca nord del túnel de Vielha i Aubert, i una altra de 35.340 euros per al tram entre Sopeira (a la Ribagorça aragonesa) i la boca sud del túnel de Vielha.
La modernització del tram de l'N-260 entre Adrall i Canturri queda en punt mort, un any més, i aquesta vegada ni tan sols apareix al projecte de pressupostos, tal com passa amb d'altres millores pendents a l'Eix Pirinenc. Pel que fa a la partida habitual de conservació i explotació de carreteres de l'Estat, enguany serà de 12,6 milions d'euros i serà, de fet, la part més important de la inversió territorial a la demarcació. A aquesta quantitat s'hi suma 651.000 euros per a actuacions de seguretat vial.
De la seva part, el Ministeri per a la Transició Ecològica ha consignat una partida de 600.000 euros per als fons d'inversions generat per energia reservada, juntament amb prop de 200.000 euros per a la conservació, manteniment i plans de seguretat d'embassaments i 160.000 euros en actuacions en infraestructures de regadiu, entre d'altres.
Inversions a la plana de Lleida
Pel que fa a la plana de Lleida, que concentra bona part de les partides, el principal projecte serà la millora d'infraestructures i instal·lacions ferroviàries, amb 12,2 milions a càrrec de Renfe i Adif. El comptes també preveuen destinar 2,9 milions al Segarra-Garrigues; 756.760 euros a la millora del deteriorat ferm de l'A-2 en el tram de la variant de Lleida; 415.940 euros al projecte de duplicació de l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida, i 200.000 euros a la restauració de la Seu Vella, entre altres actuacions. Pel que fa a l'autovia fins a l'Aran (A-14), que encara està en el tram inicial, es preveu 100.000 euros per al tram entre Almenar (Segrià) i el límit amb la província d'Osca.
En el cas del Ministeri de l'Interior, la inversió prevista és de 100.000 euros per a obres en instal·lacions a la ciutat de Lleida, mentre Hisenda preveu destinar més de 91.000 per a l'actualització del cadastre.