Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / La musicoterapeuta Laia Font enceta la iniciativa per promocionar el talent català a Andorra

La musicoterapeuta Laia Font enceta la iniciativa per promocionar el talent català a Andorra

La jove pirinenca, juntament amb l'equip de la Fundació ONCA i el SAAS, ha explicat el projecte que realitza a la Unitat de Cures Pal·liatives de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell. L'acte l'ha organitzat la Delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya al Principat

Laia Font ha encetat aquest dijous la iniciativa "TenimTalent" (Foto: Delegació del Govern de la Generalitat a Andorra)
Laia Font ha encetat aquest dijous la iniciativa "TenimTalent" (Foto: Delegació del Govern de la Generalitat a Andorra)
14/11/2025 18:20

La musicoterapeuta cerdana Laia Font ha encetat aquest dijous la iniciativa "TenimTalent", amb la qual la Delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a Andorra vol donar més visibilitat al talent català present al Principat. L’acte ha permès posar en valor la tasca que realitza la jove de Músser (Lles de Cerdanya) a la Unitat de Cures Pal·liatives de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell, on aplica la musicoteràpia per millorar el confort de les persones que necessiten romandre ingressades per controlar la simptomatologia de la seva patologia o perquè precisen de determinades cures. 

Font, conjuntament amb les persones de la Fundació ONCA i del SAAS que participen de forma més directa en el projecte, ha pogut explicar com va sorgir la iniciativa, com està funcionant i quins resultats s’observen. En aquest sentit, la musicoterapeuta ha indicat que la proposta va arrencar el setembre de l’any passat i fins al desembre es va fer una prova pilot de quatre hores setmanals, un matí a la setmana. Al març es va ampliar l'activitat a dos dies a la setmana, durant vuit hores. Posteriorment es va traslladar la proposta també a la residència de Sant Vicenç d’Enclar i el Cedre, on es fan sessions grupals.

El cap de la Unitat de Cures Pal·liatives de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell, Marc Pascual, ha posat en valor el rigor del projecte i ha remarcat que estan "molt contents" amb la seva implementació. I és que l'objectiu final de l'activitat és fer un acompanyament als malalts, especialment emocional, durant l'etapa final de la vida.

Música i salut

L’acció també ha permès conèixer millor què és la musicoteràpia i diferenciar-la d’altres tècniques que vinculen la música i la salut. Així, Font ha especificat que una musicoterapeuta és una persona que està formada en música i té un màster en musicoteràpia. "Hi ha moltes diferències, però bàsicament un musicoterapeuta té un objectiu terapèutic, treballa conjuntament amb l’equip mèdic, estableix uns objectius per al pacient i s’integren al procés de teràpia; no és arribar, tocar i marxar”, puntualitza.

En aquest sentit, la jove ha apuntat que la teràpia musical s’adapta a cada pacient. “Depenent del que necessiti la persona en cada moment, treballem amb músiques de la seva història sonora”, subratlla. Font afegeix que “en funció dels objectius que ens hem plantejat amb l’equip, si per exemple ens trobem amb un cas en què hi ha dolor o hi ha ansietat, veiem com podem treballar per reduir aquests nivells”.

Talent català

La delegada del Govern de la Generalitat de Catalunya a Andorra, Anna Vives, ha destacat que “una de les missions que tenim les delegacions de la Generalitat a l’exterior és difondre el talent dels catalans i catalanes que viuen als països on exercim". A més a més, Vives assenyala que "tot sovint vinculem el talent amb aquelles accions que generen grans titulars i potser no veiem tan accions del nostre dia a dia que, en realitat, ens fan la vida més fàcil, com en el cas de la Laia".

A banda de la intervenció de Font i Pascual, l’acte ha comptat també ha la participació del coordinador del programa social de la Fundació ONCA, Joan Hernàndez, i la infermera de la Unitat de Cures Pal·liatives, Zoe Lamprill.

Mostrar formulari de contacte