La plataforma 'Perquè no ens fotin el tren' compleix deu anys reivindicant la modernització de la línia fèrria R3
Marc Janeras ha explicat a l'ACN que el fet que a la majoria de trams hi hagi via única, sobretot a la seva meitat nord, provoca que hi hagi uns "retards sistemàtics", ja que "qualsevol incidència que hi hagi a la via única té repercussions", i aquests problemes se segueixen produint molt sovint. De fet, assegura que aquesta és, amb dades objectives, la línia que registra "més retards" i "la menys fiable pels usuaris".
Múltiples mancances
Tot plegat, en un moment en què s'especula amb la possibilitat de fer un ramal des d'Alp per estendre la línia fins a la Seu d'Urgell i Andorra. Davant d'aquest fet, darrerament els usuaris -especialment els de la Cerdanya- han aprofitat per denunciar el mal estat i mal funcionament de la línia des de fa dècades i per exigir que, abans de plantejar-ne ampliacions, es resolguin les múltiples mancances que arrossega.
El portaveu de la plataforma admet que en el Pla de Rodalies s'ha posat "fil a l'agulla" al desdoblament i a "dècades d'incompliments", però prefereixen ser "prudents" i no fer lloances "abans d'hora". Per Janera, "hi ha signes positius però de moment només tenim calendari per a dos trams", malgrat que ells fa anys que reclamen "el desdoblament complet almenys fins a Vic, i això ja hauria d'estar en un calendari". De fet, fins i tot apunta que per a ADIF seria "poc costós" perllongar el desdoblament fins a Torelló, i que aoxò milloraria molt la connectivitat i ajudaria a fer el servei més competitiu.
Actualment només hi ha prevista l'execució dels trams entre Parets del Vallès i la Garriga (2024) i entre Centelles i Vic, A més a més, per a aquest segon l'empresa pública estatal contempla fer-lo, com a molt aviat, l'any 2030. Pel que fa al tram entre Montcada i Parets, el Pla de Rodalies actual només preveu l'avaluació i la planificació de l'obra, mentre que del tram entre la Garriga i Centelles -el més costós- ni tan sols es contempla cap actuació. Per això, reclamen que es "calendaritzin" els dos trams de desdoblament que hi ha pendents.
Preocupació per les obres previstes entre Parets i la Garriga
Un altre aspecte que preocupa a la plataforma és com es garantirà aquest estiu el servei alternatiu quan es talli la línia entre Parets i la Garriga, precisament per poder desdoblar aquest tram. Janeras alerta que hi haurà talls complerts de la via "que poden allargar-se entre 3 i 5 mesos" i, per això, reclamen que "es minimitzin les molèsties" i que "el perjudici es compensi amb autobusos llançadora", per exemple. La plataforma demana que en les ADIF aclareixi aquests aspectes.
Des de la plataforma valoren molt positivament la creació, l'any 2021, d'una oficina tècnica en suport al desdoblament de l'R3. Diverses entitats, empreses i representants de l'administració es van unir per crear aquesta oficina, que està ubicada a la seu de Creacció, i que compta amb un equip especialitzat en la matèria. La nova oficina té per objectiu realitzar un seguiment exhaustiu del desdoblament de la línia des del territori. La plataforma la veu com una peça "imprescindible" però lamenten que aquesta no té competències per actuar i, per això, reclamen a les administracions que "recullin el guant" del seu treball i actuïn.