La recuperació d'una pista negra de 4,5 quilòmetres, principal novetat de la temporada d'hivern a La Molina
El traçat Barcelona, estrenat l'any 1956, té un desnivell de 859 metres i connecta el Niu de l'Àliga amb la base de l'estació. La seva homologació permetrà que pugui acollir competicions FIS de descens i supergegant
Els treballs a la pista s'han dividit en tres grans zones. A la superior, només ha calgut treure alguns rocs de grans dimensions, ja que es tracta d'un terreny amb molt poca vegetació i forma part de l'àmbit del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Mentrestant, a la zona intermèdia, s'ha tornat a perfilar el sòl, s'han retirat alguns arbres i s'han canalitzat les aigües, a més de dur a terme un desmunt en roca per garantir una amplada de 70 metres i reforçar-ne així la seguretat per als usuaris. Finalment, a l'àrea inferior i a l'arribada els treballs han estat menors, atès que ja estava condicionada des de l'any 2010.
El director de l'estació de La Molina, Xavi Perpinyà, ha assegurat a l'ACN que estan "molt contents" de la recuperació d'aquesta pista, tenint en compte que des de la zona del Niu de l'Àliga, a la qual s'hi accedeix amb el telecabina, fins ara només es podia baixar per dues pistes: l'Olímpica i la Dues Estacions. Perpinyà ha detallat que el condicionament de la Barcelona, que compta amb 73 nous canons de neu, ha suposat adaptar "als temps actuals de l'esquí" un traçat que l'any 1956 ja formava part del mapa de pistes.
Revisió per part de la FIS
Quant a l'homologació per part de la FIS, Perpinyà subratlla que això permetrà a l'estació organitzar proves de velocitat (descens o supergegant) fins al més alt nivell; és a dir Copes del Món, Copes d'Europa o fins i tot proves olímpiques en cas que els Pirineus acollissin en el futur uns Jocs d'Hivern. Per això, el director de La Molina es mostra convençut que la pista Barcelona pot esdevenir "un referent" en el futur i situar encara més l'estació en el mapa internacional. Per completar el reconeixement de la FIS, aquesta setmana vinent està prevista una nova visita dels seus tècnics, que també hi tornaran durant la temporada d'hivern per veure-la amb neu. Abans de poder-la utilitzar per competicions, però, caldrà fer-hi proves de marcatge.
Aquest dimecres, la presidenta d'FGC, Marta Subirà, i el director d'FGC Turisme, Toni Sanmartí, han visitat la nova pista juntament acompanyats de Xavi Perpinyà i d'Albert Ortega Fornesa, esquiador internacional amb experiència en Copes i Campionats del Món i membre de La Molina Club d'Esports. El velocista vallesà ha comparat aquest recuperat traçat amb la pista de competició de Sella Nevea -a la frontera entre Itàlia i Eslovènia- perquè "també és una pista molt tècnica i estreta, amb pendents molt forts i molts contrapendents". Per això, Ortega creu que la Barcelona pot ser una pista atractiva per fer-hi proves FIS, alhora que requerirà que els aficionats que la vulguin provar tinguin un "nivell mínim".
Supervisió de la Comissió de Seguiment Mediambiental
Pel que fa justament a la dificultat, Perpinyà ha matisat que en tres quartes parts del traçat es tracta d'una pista "molt fàcil i ampla", però que és a la part final on hi ha un fort pendent. Finalment, amb relació a les obres, des de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) han subratllat que els treballs "han estat supervisats per la Comissió de Seguiment Mediambiental, per tal de ser curosos i comprovar que les obres es duien a terme segons els paràmetres acordats".
La recuperació de la pista negra Barcelona, de 4,5 km, principal novetat de la temporada d'hivern a @SnowLaMolina: https://t.co/habOWFtgPc#Alp #Cerdanya #Pirineu #esquí #ski pic.twitter.com/zgt8uWW2vL
— RàdioSeu (@RadioSeu) November 2, 2022