Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / La Salle La Seu inicia el seu nou projecte de robòtica social amb la Universitat Ramon Llull

La Salle La Seu inicia el seu nou projecte de robòtica social amb la Universitat Ramon Llull

El robot NAO pot interactuar amb alumnes amb TEA o amb d'altres necessitats especials i facilitar-los l'aprenentatge mitjançant la repetició d'accions. La primera sessió del pla, pioner a Catalunya, s'ha fet aquest dimarts

Presentació del projecte de robòtica social de La Salle La Seu i la Universitat Ramon Llull
Presentació del projecte de robòtica social de La Salle La Seu i la Universitat Ramon Llull
19/05/2021 11:50

El Col·legi La Salle de la Seu d'Urgell ja ha començat a desenvolupar el seu projecte de robòtica social, en coordinació amb Enginyeria La Salle i la Universitat Ramon Llull, adreçat principalment a alumnes amb trastorn de l'espectre autista (TEA). La sessió de presentació del pla -pioner a Catalunya- s'ha fet aquest dimarts, amb la presència de representats de la URL, de les empreses que s'hi han implicat en el finançament (Antoni Miquel-Linde i PEUSA) i del Departament d'Educació, que n'ha destacat que aquest pla demostra la capacitat actual de descentralitzar la tecnologia.

El protagonista d'aquest nou projecte és NAO, un robot capaç d'interactuar els alumnes, motivar-los, ajudar-los a repetir determinades accions i connectar emocionalment amb les persones. Anna Sansa, directora de La Salle La Seu, ha agraït la col·laboració de tothom qui ho fa possible i va recordar que el centre urgellenc ja fa sis anys que treballa en l'aplicació de la tecnologia per a estudiants amb necessitats especials, avalada per la Inspecció del Departament d'Educació. Fins ara ja s'havia fet servir un altre robot per potenciar les habilitats socials d'aquests alumnes, i Sansa assegura que "de mica en mica aquest treball ha funcionat en els infants". Ara volen fer una altra passa endavant amb aquest nou projecte.

El pla el lidera la doctora Raquel Ros, experta en intel·ligència artificial i professora i investigadora de La Salle-URL. Ros ha explicat a RàdioSeu que la col·laboració va néixer mitjançant una proposta de Meritxell Nieto, mestra de La Salle La Seu, i van començar a explorar les possibilitats d'utilitzar el robot NAO amb els alumnes. Aquest humanoide esdevé també una eina de suport als professors perquè facilita la repetició d'hàbits.

Això fa que el programa s'adreci especialment a alumnes amb TEA, ja que "necessiten un seguiment molt estructurat, continuat i sense contratemps ni canvis inesperats que els dificultin l'aprenentatge", explica Ros. Per això, un robot esdevé en aquest cas un element ideal per a aquest model de desenvolupament de l'estudiant. Tanmateix, la professora hi ha afegit que també es podria explorar la seva utilitat per a d'altres col·lectius amb necessitats especials. De moment, en tot cas, volen anar de mica en mica i comprovar-ne primer els resultats amb els infants amb TEA.

L'inspector del Departament d'Educació a la demarcació de Lleida, Nicolau Galdeano, ha elogiat aquest "procés transversal" que implica tant La Salle i la URL com l'alumnat de primària i secundària, el professorat i les empreses que hi han fet donacions. Galdeano posa l'accent en el valor de "posar la tecnologia al servei de qui més la necessita" i en el fet que de moment és "un projecte innovador i únic a Catalunya". En aquest sentit, el representant del Govern hi afegeix que aquesta proposta demostra que "la tecnologia ha perdut les fronteres" i que ja està plenament descentralitzada, perquè els mitjans actuals i els sistemes 3D permeten a qualsevol centre educatiu, sigui on sigui, apropar recursos a l'aula sense haver-los d'anar a buscar a d'altres ciutats.

De la seva part, Antoni Miquel, director de la concessionària de la firma de maquinària Linde a Lleida, Tarragona i Andorra, ha refermat la seva col·laboració amb aquesta aposta per la robòtica en l'àmbit educatiu i ha elogiat els progressos que es duen a terme per als alumnes. En la mateixa línia, el director general de PEUSA, Marcel Dorna, destaca que d'aquesta manera "es posa la tecnologia al servei de les persones per facilitar la interacció, el coneixement i l'aprenentatge a persones amb dificultats", per la qual cosa encaixa en els valors de l'empresa urgellenca.

D'altra banda, la nova proposta estarà inclosa en el treball de final de màster de Nerea Martínez, alumna del Grau en Telecomunicacions de La Salle-Universitat Ramon Llull. Tant ella com Raquel Ros han visitat aquest dimarts el Col·legi La Salle de la Seu per conèixer-ne les instal·lacions, després que fins ara hi havien treballat mitjançant videoconferència.

 

 

Mostrar formulari de contacte