La Seu d'Urgell commemorarà el Dia Internacional de les Dones amb una desena d'actes de temàtica feminista
Del 6 al 12 de març s'il·luminarà la façana de l'Ajuntament urgellenc de color lila. S'anima a tothom a fer-ne fotos per penjar-les a les xarxes socials amb l'etiqueta #8Mpirinenquesdiversesilliures
La Seu d'Urgell commemorarà un any més el Dia Internacional de les Dones, el 8 de març, amb una programació de temàtica feminista, que es durà a terme al llarg de tot el mes de març. Així ho ha explicat la tinent d’alcalde d’Atenció a les Persones i regidora de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament urgellenc, Marian Lamolla, que ha destacat que "tots els actes previstos a l’entorn del 8-M pretenen donar visibilitat, reivindicar i celebrar aquesta jornada".
Sota el lema ‘Pirinenques, diverses i lliures’, Lamolla convida les dones de la Seu i de la comarca a participar en les propostes "i fer sentir la veu de totes durant el mes de març, però també la resta de l'any”. La regidora de Polítiques d'Igualtat afegeix que enguany, amb motiu de la commemoració, s’il·luminarà la façana de l’Ajuntament urgellenc de color lila durant una setmana, del 6 al 12 de març. El consistori anima a fer-ho visible fent fotos de la façana i penjant-les a les xarxes socials amb l'etiqueta #8Mpirinenquesdiversesilliures.
La programació
La programació dedicada al 8-M s’iniciarà a la capital alturgellenca amb l’exposició ‘Del fil a la terra’, de l’artista Carme Invernon. La mostra es podrà veure de l’1 al 19 de març a la Sala La Cuina de les Monges de la Seu d’Urgell. És una exposició inspirada en petits objectes sobre l’art de cosir, que pretén ser un homenatge a les dones cosidores. L'horari de visita serà de dimarts a divendres, de les cinc de la tarda a les nou del vespre, i els dissabtes de deu del matí a dues del migdia. La inauguració tindrà lloc divendres 3 de març, a les set del vespre.
Dimarts 7 de març, a les vuit del vespre, Cinemes Guiu proposa un cinefòrum, amb la projecció de la pel·lícula Akelarre i un debat posterior. El film narra els fets ocorreguts al municipi de Zugarramurdi (Navarra) al S. XVII, quan un col·lectiu de dones va ser acusat de bruixeria.
El dimecres 8 de març a les 11 del matí, a la Sala de Sant Domènec de la Seu d'Urgell, es farà l’acte institucional del Dia Internacional de les Dones a l’Alt Urgell, que consistirà en la lectura del manifest commemoratiu. En acabar, s’oferirà un petit concert de la mà de Pilar Planavila i Agnès Aràjol, que interpretaran obres de dones compositores.
El dijous 9 de març, el Cineclub La Seu ha programat la pel·lícula Libertad, de Clara Roquets. El film es podrà veure a les deu de la nit a Cinemes Guiu, El preu de l’activitat és de 2 euros per a les persones associades i de 4 euros per a les que no són sòcies.
Per divendres 10 de març, a les nou del vespre, la Sala de Sant Domènec de la Seu d'Urgell acollirà el concert de l’artista urgellenca Clàudia Colom, que presenta el seu primer disc en solitari, 'La flor del dimoni'. Es tracta d'una visió personal de la música tradicional a través de cançons de composició pròpia i d’una acurada formació acústica, que barreja instruments occidentals amb d’altres típics de l’Anatòlia o el Pròxim Orient. Les entrades del concert, poden adquirir-se anticipadament al preu de 10 euros. El dia del concert a taquilla tindran un cost de 12 euros.
D’altra banda, Judith Colilles farà una xerrada sobre ginecologia natural per parlar sobre les cures naturals que les mateixes dones poden dur a terme per a la seva pròpia sexualitat. Es parlarà de menstruació i de sexualitat conscient, des d’una mirada orgànica, cíclica i respectuosa. La xerrada s’adreça a dones de més de 18 anys i s’ha programat pel dijous 16 de març a les sis de la tarda a la Biblioteca Sant Agustí de la Seu d’Urgell. La inscripció prèvia s'ha de formalitzar al correu igualtat@capau.cat.
L’Oficina Jove de l’Alt Urgell ofereix també el taller 'Jo sé treure el millor de mi. I tu?', sobre activitat física per a noies joves, dissenyat per l’entrenadora personal Clàudia Buchaca. La proposta tindrà lloc dissabte 18 de març, a les onze del matí.
Una altra proposta es durà a terme a l’Espai Ermengol, que acollirà el dijous 23 de març, a les vuit del vespre, la presentació del treball de recerca de 2n de Batxillerat de Pau Regada, alumne de l’Institut Joan Brudieu, titulat 'Segregació emmarcada: la representació dels col·lectius discriminats en la història de l’art'.
El divendres 31 de març a les vuit del vespre, l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell acollirà la xerrada 'Violant de Luna, l’abadessa rebel', a càrrec de Mònica Santín.
Finalment, al llarg dels mesos de març i abril, la narradora i rapsoda Alba Mascarella recorrerà diferents centres educatius de primària de la Seu d’Urgell i l’escola Rosa Campà, de Montferrer, on presentarà els seus contes coeducatius.
També s’han organitzat diferents actes per commemorar el 8-M als municipis alturgellencs d’Oliana, Organyà, el Pla de Sant Tirs i Montferrer. Les propostes d’aquest any 2023 han estat organitzades des de l’Àrea de Polítiques d’Igualtat del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, l’Oficina Jove de l’Alt Urgell, l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell.
