La Seu d’Urgell encarrega la redacció d’un nou Pla de Mobilitat
El document contempla avançar en la pacificació o reducció de carrils en carrers del centre de la ciutat. Paral·lelament també s'ha encomanat el disseny del Pla d'Accessibilitat
L’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha encarregat la redacció d’un nou Pla de Mobilitat per al municipi. L’objectiu del consistori és adaptar la ciutat a les necessitats actuals i a les noves tendències pel que fa al trànsit rodat. L’estudi s’ha encarregat a l’empresa especialitzada Desarrollo Organización y Movilidad (DOYMO).
L’alcalde de la Seu, Joan Barrera, ha recordat que “ara fa més de deu anys ja es va encarregar un pla de mobilitat, però per diferents circumstàncies, finalment no s’ha aplicat”. Barrera hi afegeix que en aquests anys “l’urbanisme s’ha modernitzat, amb noves idees”, i per això l’equip de govern veu necessari fer un nou redactat “d’acord amb els nous temps”, tot fent a efectes pràctics una actualització de l’anterior document. L’encàrrec del pla, d’altra banda, forma part del compliment dels acords per a l’aprovació del pressupost municipal d’enguany.
Des de l’Ajuntament consideren que el nou pla ha de complir amb l’objectiu principal de “dotar la ciutat d’un projecte que ens defineixi cap a on va l’urbanisme de la Seu”. Entre d’altres mesures, Joan Barrera ha avançat que s’analitzarà si cal eliminar carrils de circulació en alguns carrers o bé convertir en carrers de sentit únic alguns vials que ara tenen doble sentit de circulació.
La redacció del pla tindrà una durada d’entre sis i set mesos i servirà de base per fer noves actuacions concretes, com per exemple la remodelació del carrer de Sant Ot i l’avinguda de Pau Claris. Sobre aquest eix central de la ciutat, l’alcalde recorda que fins ara no s’hi han impulsat canvis precisament perquè depenien de la concreció d’aquest Pla de Mobilitat. El batlle considera positiu de poder tirar endavant aquest document i espera “que serveixi per tenir una Seu amb una major pacificació urbanística, on els vianants hi tinguin prioritat sobre els vehicles i que serveixi per seguir avançant cap a un urbanisme del segle XXI”.
Encàrrec del Pla d’Accessibilitat
Paral·lelament, l’Ajuntament de la Seu també ha aprovat l’encàrrec del Pla d’Accessibilitat, que també s’ha adjudicat a DOYMO, per un import global de 52.073 euros. Amb un mateix estudi de camp, en aquest cas, “es vol definir les actuacions perquè la Seu sigui una ciutat accessible i en la qual tothom hi tingui els mateixos drets” a l’hora de desplaçar-s’hi, segons ha detallat Joan Barrera. La redacció d’aquest pla específic, que s’ha acordat amb el Consell Municipal d’Accessibilitat, tindrà una durada d’uns quatre mesos.
La CUP celebra l'anunci
En relació a aquest anunci, posteriorment el grup municipal de la CUP ha publicat un comunicat en què el celebren tot subratllant que és "una proposta nostra que va ser aprovada per unanimitat al ple d’octubre de 2024 i que forma part del pacte de pressupostos d’aquest 2025". Segons la formació, "aquest és un pas ferm per avançar cap a una ciutat més pensada per a les persones i no per als cotxes".
La CUP en destaca que aquella moció "inclou mesures per: crear espais més segurs per a infants i famílies, fomentar hàbits saludables i una mobilitat sostenible, reduir o eliminar el trànsit en carrers cèntrics, aturar la circulació en hores d’entrada i sortida escolar, implantar plataformes úniques (vorera i calçada al mateix nivell) i senyalitzar carrils bici i zones de prioritat ciclista". Des de les xarxes socials, el grup ha conclòs que continuaran "treballant per una Seu d’Urgell més habitable, verda i segura".
D'altres usuaris de les xarxes, però, han qüestionat la necessitat d'aquests punts que es volen incloure en el pla. Una d'elles ha defensat que l'ordenació actual del trànsit ja és la que necessita la ciutat i, tot i veure bé que es creï espais més segurs per a vianants, considera que "això no es fa només amb urbanisme, sinó també amb més presència policial, més vigilància i accions contra la delinqüència" perquè, denuncia, "avui en dia molts nens i joves veuen segons quines situacions diàriament que no haurien de veure". En aquest sentit, aquests veïns consideren que "no té sentit fer carrers més caminables si la gent té por de caminar-hi".
