La Seu d'Urgell acull la cinquena jornada de debat de l'ACM amb responsables de contractació de l'Alt Pirineu
L’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) ha celebrat aquest dimecres a la Seu d'Urgell la cinquena jornada territorial per parlar de contractació pública local. L'acte, que s'ha fet al Centre Empresarial i Tecnològic de l'Alt Pirineu (CETAP), s'ha adreçat als tècnics i responsables d'aquest àmbit de les administracions de la zona. La presentació ha comptat amb la presència de la secretària general de l'ACM, Joana Ortega; el secretari general adjunt, Sergi Penedès, i el delegat territorial del Govern de la Generalitat, Ricard Pérez. També hi ha estat present el president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Martí Riera.
A la sessió hi ha assistit una vintena de persones, que han plantejat problemàtiques, inquietuds i necessitats relacionades amb la normativa estatal vigent. En aquest sentit, l’ACM ha iniciat un procés per analitzar si cal una modificació de la legislació en matèria de contractació que vagi més enllà de la Llei 9/2017. Després d’aquest procés participatiu territorial, hi haurà una sèrie de debats de la comissió assessora d’experts de l’ACM, en què es faran propostes amb sessions qualitatives obertes.
D'altra banda, la trobada també ha servit per exposar les darreres novetats i els futurs Acords marc que té previst licitar la Central de Compres, així com d’altres que s’han hagut d’adaptar a l’actual context de variabilitat en preus i matèries primeres. En el darrer trimestre d’aquest 2022 hi ha la intenció de disposar d'acords per a serveis de redacció de documents per a tràmits de planificació territorial i urbanística, serveis de consultoria per a gestió de subvencions i serveis de redacció de projectes i direcció d’obres, entre d’altres. També s’està preparant la licitació d’un Acord marc sobre asfaltatge i senyalització i d’un de subministrament de plaques fotovoltaiques per a instal·lacions d’autoconsum.
Servei a 88 ens locals de l'Alt Pirineu
La Central de Compres de l’ACM dona servei actualment a 1.373 ens catalans, entre els quals s'inclouen ajuntaments, consells comarcals, EMDs, diputacions, mancomunitats i consorcis i ens dependents. El subministrament elèctric amb 941 ens adherits és el servei que més es contracta, seguit per les pòlisses d’assegurances (760 ens), el servei d’equips d’impressió (496 ens), el subministrament de paper d’oficina (433 ens) i l’acord marc de mobilitat sostenible amb vehicles elèctrics i híbrids (371 ens). En total, s’ofereixen 16 productes i serveis que permeten estalviar els processos legals i de contractació, obtenir millors preus i estalvis econòmics i disposar de la màxima seguretat jurídica.
En el cas de la zona de l'Alt Pirineu, un total de 88 ens fan ús de la Central de Compres, amb un total de 215 productes i serveis. Els més utilitzats són l’electricitat (48 ens adherits) i les assegurances (48), seguits per l’adquisició de desfibril·ladors (24) i el rènting i compra de vehicles policials o per a serveis generals (18). Tot i això, cada vegada més ens locals s’adhereixen als darrers Acord marc que ha licitat l’ACM, com podrien ser el d’enllumenat públic-led, equips d'impressió o equips informàtics.