La Seu d'Urgell i el Pont de Bar reben subvencions per millorar l'enllumenat exterior
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha atorgat un total de 499.960,56 euros a 31 ajuntaments catalans i a 2 entitats municipals descentralitzades per realitzar actuacions de millora de l’enllumenat exterior. Entre els consistoris que es beneficiaran dels ajuts hi ha el de la Seu d'Urgell i el Pont de Bar. A la convocatòria s’hi havien presentat 249 sol·licituds, corresponents a 222 ens locals. La subvenció està destinada a l’execució de projectes de modernització de l’enllumenat de la via pública que disminueixin la contaminació lumínica i millorin l’eficiència energètica.
D’acord amb el procediment de concurrència competitiva, també han rebut ajuts els ajuntaments de Gavet de la Conca (Pallars Jussà), Agramunt (Urgell), Alella (Maresme), Berga (Berguedà), la Vall d'en Bas (Garrotxa), Montellà i Martinet (Cerdanya), Montmeló (Vallès Oriental), Cerdanyola del Vallès (Vallès Occidental), la Roca del Vallès (Vallès Oriental), Artesa de Segre (Noguera), Santa Maria d'Oló (Moianès), Sant Joan les Fonts (Garrotxa), Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura (Baix Empordà), Àger (Noguera), la Baronia de Rialb (Noguera), Vallfogona de Balaguer (Noguera), les Avellanes i Santa Linya (Noguera), Foradada (Noguera), Puigpelat (Alt Camp), Vallgorguina (Vallès Oriental), Solsona (Solsonès), Les (Vall d’Aran), Moià (Moianès), Banyoles (Pla de l’Estany), Calafell (Baix Penedès), Sant Julià de Vilatorta (Osona), Tiurana (Noguera), Peralada (Alt Empordà), Viladrau (Osona), i les entitats municipals descentralitzades de Sant Miquel de Balenyà (Osona) i de Baldomar (Noguera).
Les subvencions aniran destinades a minimitzar la contaminació lumínica i els seus efectes nocius sobre els espais naturals i el medi urbà. En concret, les que se centren en substituir en el medi natural les làmpades de llum blanca per làmpades de vapor de sodi o LED tipus ambre. Aquesta opció és la més respectuosa amb el medi, ja que els llums emeten una radiació menys perjudicial per a la flora i la fauna. També es potenciarà la substitució de làmpades de vapor de mercuri per làmpades de llum càlida (menys de 3.000 K) en el medi urbà, i les que emeten llum cap al cel per d’altres que n’emeten menys de l’1%. Per últim, s'instal.laran reguladors de flux i reguladors horaris.
Les actuacions comportaran una reducció aproximada del 80% de la llum sobrera que les noves instal·lacions emetran cap al cel i una reducció del seu consum energètic superior al 50%.
Adaptació a la normativa
Els ajuts suposen també una mesura de suport als ajuntaments per a l’adequació de l’enllumenat a la normativa. La disposició transitòria primera de la Llei 6/2001 estableix que, en el cas de les instal·lacions de titularitat pública, es disposa fins al 31 de desembre de 2016 per cessar el funcionament dels llums que emetin més del 50% de llum cap al cel. S’estima que a Catalunya encara romanen en funcionament un 5% de llums d’aquest tipus.
El Departament ja està treballant en la tramitació d’una nova convocatòria de subvencions per l’any vinent de les mateixes característiques.