Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / El nou INEFC Pirineus de la Seu d'Urgell comença a caminar

El nou INEFC Pirineus de la Seu d'Urgell comença a caminar

El primer centre universitari presencial de l'Alt Pirineu s'ha presentat al Parc Olímpic del Segre, un dels equipaments on es durà a terme el grau en CAFE d'esports de natura. Jordi Fàbrega defineix el projecte com "un somni fet realitat" i el Govern en destaca l'aposta per fixar població jove al territori

03/05/2021 20:55

L'INEFC Pirineus comença a caminar. Aquest dilluns s'ha presentat el nou centre de l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya a la Seu d'Urgell, on des del proper curs 2021-2022 es podrà cursar el Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport (CAFE) especialitzat en esports de natura. Seran els primers estudis universitaris presencials que s'implanten a les comarques de l'Alt Pirineu, amb els quals la capital de l'Alt Urgell es vol posicionar com a ciutat no només d'esport sinó també universitària.

La presentació s'ha dut a terme al Parc Olímpic del Segre i ha comptat amb la intervenció de totes les institucions implicades (Generalitat de Catalunya, INEFC, Ajuntament de la Seu, Universitat de Lleida i Diputació de Lleida). També hi han assistit un gran nombre de representants del consistori urgellenc, del Consell Comarcal de l'Alt Urgell i de federacions esportives vinculades als esports de muntanya i de riu. A la introducció, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Jordi Fàbrega, ha definit el nou INEFC Pirineus com "un somni fet realitat" que ha estat possible "perquè hi ha hagut uns somiadors que han pensat en gran", i ha agraït l'impuls inicial que hi van donar l'exalcalde urgellenc, Albert Batalla, i l'actual director de l'INEFC, Eduard Inglés.

A la presentació, que s'ha emès en directe pel canal de YouTube de l'Ajuntament de la Seu, ha quedat palesa la importància dels nous estudis universitaris per al món de l’esport i per al territori de l’Alt Pirineu. “Consolidem l’aposta per l’excel·lència formativa i el manteniment de l’alt nivell de l’esport català de muntanya, i dinamitzem i projectem al món un dels entorns naturals més bells que tenim, el Pirineu, en el marc del nostre compromís de fer del conjunt de Catalunya un país viu”, ha anunciat la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, que ha definit la nova seu com “un pas endavant en la cohesió i l’equilibri territorial”.

Budó ha celebrat que aquest projecte “és una primera pedra perquè els joves estudiants del grau puguin quedar-se a viure al territori i desenvolupar aquí el seu projecte de vida", revertint l’envelliment i el despoblament que pateixen comarques com l’Alt Urgell. La consellera ha afegit que "el nou centre de la Seu d’Urgell suposa una aposta per la descentralització de l’esport, aprofitant els recursos orogràfics que ens facilita el Pirineu, i un pas endavant en la internacionalització de la formació esportiva, amb països molt propers com França i Andorra”.

En la mateixa línia, el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, n’ha destacat la vessant econòmica. “La pandèmia ha evidenciat la importància de l’esport per la salut i, per tant, tant els estudis com la recerca en aquest àmbit aniran guanyant pes i erigiran la Seu d’Urgell com a capital catalana i internacional dels esports de medi natural”, ha assegurat. Tremosa ha remarcat que “això tindrà un impacte econòmic molt important en aquest territori gràcies al desplegament de la universitat de Lleida i del centre INEFC Pirineus”.

Olimpisme de la capital de l'Alt Urgell

El secretari general de l’Esport i l’Activitat Física, Gerard Figueras, ha insistit en la idea de la importància dels nous estudis per a la Seu d’Urgell, que ha definit com el tancament del cercle iniciat amb les olimpíades del 1992, de les quals en va ser subseu. “La Seu ja és llar de molts esportistes del país, ja acull un gran nombre de competicions esportives del nostre país, i el fet de posar-hi la formació universitària és la cirereta que reforça l’olimpisme de la capital de l’Alt Urgell i donarà força a totes les comarques de l’Alt Pirineu”, ha assegurat Figueras.

Per la seva banda, el director de l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya, Eduard Inglés, ha expressat la il·lusió amb què neix el projecte: “Des d’avui es converteix aquest somni en realitat. Tenim moltes ganes de rebre amb els braços oberts, i amb abraçades – si al setembre podem- a tots els alumnes d’INEFC Pirineus”. El rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, ha insistit en la importància de donar oportunitats al jovent perquè pugui gaudir d'aquesta formació "de qualitat".

El component olímpic de la Seu d’Urgell ha estat molt present a l’acte, on tots els assistents han mostrat la voluntat de fer de la ciutat seu dels Jocs Olímpics d’Hivern, dins la candidatura Barcelona-Pirineus. “És un dels reptes més importants del futur”, ha reconegut la consellera Budó, i el secretari ha augurat que el nou centre d’INEFC “ja és el llegat d’uns jocs olímpics que avui són un projecte”.

Classes al Centre Cultural Les Monges i nou equipament al 2023

La secretaria general de l’esport assumirà la despesa corrent del nou centre universitari que iniciarà la docència en les actual classes de la UNED, situades al Centre Cultural Les Monges. El centre universitari definitiu es construirà a l’Horta del Valira i estarà operatiu el setembre del 2023. El projecte d’aquest equipament actualment està en fase de redacció i per la seva execució comptarà amb un ajut de 4 milions d’euros de la Diputació de Lleida.

El president Joan Talarn ha volgut posar èmfasi en l’aposta decidida pel Pirineu que l'ens provincial està duent a terme. “Tenim un deute històric amb el Pirineu que s’ha de revertir i la millor manera és amb les oportunitats que ofereix el propi territori; la ubicació del grau universitari a la Seu és una gran aposta pel Pirineu i també pel país", ha dit. Talarn també ha volgut destacar la capacitat institucional de col·laborar en un projecte compartit, així com el "reconeixement a la capacitat de la capital de l'Alt Urgell i de la seva experiència en benefici de tot Catalunya, ja que no es tracta de fer un petit INEFC pirinenc, sinó de transformar aquest futur campus en el centre nacional el sobre el qual pivoti la formació en excel·lència especialitzada en els esports de natura".

Projecte estratègic

El vicealcalde de la Seu, Francesc Viaplana, també ha assenyalat en nota de premsa que “aquest és un projecte estratègic per a la nostra ciutat i per tot l’Alt Pirineu i l’Aran, ja que oferirà una formació on el campus de pràctiques és tot el nostre entorn i les possibles sortides professionals també es troben al territori”. Segons ha manifestat Viaplana, "la materialització d’aquest projecte ha de marcar un abans i un després a la Seu d’Urgell, tant pel que fa a l’aparició de la capital alturgellenca en el mapa universitari de Catalunya, com en els efectes positius de la creació de nous llocs de treball i l’establiment de joves universitaris a la ciutat".

El Govern manté oberta la candidatura als Jocs d'Hivern

D'altra banda, a la roda de premsa posterior, Meritxell Budó i Ramon Tremosa han ratificat que la Generalitat manté la intenció de presentar la candidatura Pirineus-Barcelona als Jocs d'Hivern del 2030. Tot i que el termini per presentar-la finalitza l'any vinent, i que ara mateix persisteixen els dubtes sobre la implicació de totes les institucions que hi han de prendre part, Budó ha indicat que segueixen mantenint reunions per tirar endavant el projecte i que aspiren a implicar-hi també institucions de França i Andorra. La consellera també ha parlat de la possibilitat de vincular la candidatura amb la ciutat de Sarajevo i contribuir així a la recuperació de la pista de bobsleigh de la capital de Bòsnia, que va ser destruïda durant la guerra dels Balcans. Això, alhora, permetria no haver de construir aquesta instal·lació als Pirineus i mostraria la voluntat de fer uns Jocs sostenibles i que se centrin en els equipaments necessaris pel territori, molts dels quals ja existeixen actualment, ja sigui a Barcelona o al Pirineu.

De la seva part, Tremosa ha reivindicat que les darreres eleccions al Parlament han ratificat el suport del territori a aquesta proposta, si es té en compte que la seva formació (Junts) va incloure-la de manera explícita en els seus actes i programes electorals i que també hi han mostrat el seu suport les altres dues formacions més votades a la circumscripció de Lleida (ERC i PSC). Entre aquests tres partits van concentrar prop del 70 per cent dels vots de la demarcació. El conseller d'Empresa en funcions ha recordat que durant la recent campanya electoral Junts fins i tot va dedicar un acte específic als Jocs d'Hivern, i que posteriorment la seva candidatura va ser la més votada al territori, amb un 28% de suport. Amb tot plegat, Tremosa entén que la ciutadania va mostrar el recolzament a aquest programa.

 

 

  • Presentació de l'INEFC Pirineus a la Seu (Foto: Ajuntament de la Seu)
    Presentació de l'INEFC Pirineus a la Seu (Foto: Ajuntament de la Seu)
  • Meritxell Budó presenta, al Parc Olímpic del Segre, el nou INEFC Pirineus
    Meritxell Budó presenta, al Parc Olímpic del Segre, el nou INEFC Pirineus
  • Acte de presentació del nou INEFC Pirineus, al Parc Olímpic del Segre
    Acte de presentació del nou INEFC Pirineus, al Parc Olímpic del Segre

Mostrar formulari de contacte