Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / La síndica d'Aran reclama garantir la presència d'un diputat de la vall al Parlament

La síndica d'Aran reclama garantir la presència d'un diputat de la vall al Parlament

En el marc de l'Hèsta d'Aran, Maria Vergés també ha demanat un finançament propi per al Conselh Generau. El nou president de la cambra catalana, Josep Rull, afirma que "s'haurà de treballar a fons" per donar-hi resposta

Intervenció del nou president del Parlament, Josep Rull, a l'acte institucional de l'Hèsta d'Aran 2024 (Foto: ACN)
Intervenció del nou president del Parlament, Josep Rull, a l'acte institucional de l'Hèsta d'Aran 2024 (Foto: ACN)
18/06/2024 13:25

La síndica d'Aran, Maria Vergés, ha aprofitat l'acte institucional de l'Hèsta d'Aran per reclamar al Govern que la vall tingui representació directa al Parlament de Catalunya. Concretament, Vergés vol que hi hagi garantida la presència d'un diputat electe aranès a la cambra, "que no depengui de la voluntat dels partits polítics", sinó que sigui triat pels aranesos. La celebració ha comptat precisament amb la presència, entre d'altres, del nou president del Parlament, Josep Rull.

Al llarg dels darrers anys la Val d'Aran sempre ha tingut algun representant propi al Parlament, o fins i tot més d'un, perquè els principals partits havien inclòs candidats de la zona als primers llocs de les seves llistes per la circumscripció de Lleida. Després de les eleccions d'aquest mes passat, però, aquesta nova legislatura no n'hi haurà cap. Per això, Maria Vergés vol que se'ls garanteixi la presència d'un polític aranès.

Comarques sense diputat propi des de fa dècades

Una petició que s'afegeix a les propostes plantejades els darrers anys per tal que cada comarca catalana tingui assegurat un electe propi al Parlament, en lloc de fer-se l'assignació de diputats per circumscripcions provincials i per partits. En aquest debat, el cas de la Cerdanya -que té quasi el doble d'habitants que l'Aran- és l'exemple més il·lustratiu, perquè ja fa gairebé trenta anys que no té cap diputat propi. En bona part, a causa de la divisió de la comarca en dues demarcacions, que fa que els partits prioritzin candidats de les seves comarques veïnes, concretament del Ripollès per la circumscripció de Girona i de l'Alt Urgell per la de Lleida.

De fet, en tota l'actual etapa democràtica la Cerdanya només ha tingut un diputat propi: Josep Moliner, que va representar la comarca al Parlament entre 1984 i 1995. Una dada que contrasta amb el fet que per exemple, tot i tenir menys de la meitat d'habitants que la Cerdanya, aquesta nova legislatura el Pallars Sobirà tindrà dos diputats, i de dues formacions (PSC i ERC) que no corresponen a la més votada en aquesta comarca (Junts).

En aquest context, Vergés ha admès que el debat i l'aprovació de la llei electoral catalana, pendent des de fa dècades, "no serà una feina fàcil ni ràpida", però la veu "necessària". La síndica també ha reivindicat un sistema de finançament propi. Sobre aquestes peticions, i en la seva primera visita oficial al Pirineu com president del Parlament, Josep Rull ha dit que "s'haurà de treballar a fons" en la millora dels comptes del Conselh Generau. Rull també ha dit que vetllarà perquè "es tingui en compte la realitat aranesa" i s'incorpori a tots els treballs que el Parlament fa, alhora que ha expressat tot el "respecte i lleialtat institucional" cap al Govern aranès.

Balanç de la darrera legislatura

A l'acte també hi han estat presents la vicepresidenta en funcions de la Generalitat, Laura Vilagrà, i el president del grup parlamentari del PSC, Salvador Illa. Vilagrà ha explicat que ha volgut ser a l'Hèsta d'Aran per fer balanç de tot allò que ha fet el Govern per la vall aquests darrers anys. N'ha destacat el desplegament de competències en emergències, salut o serveis socials i, especialment, la protecció i promoció de l’aranès.

La dirigent del Govern ha dit que cal "de garantir que les futures generacions puguin parlar, escriure i llegir en aranès". Per això, des del Govern han incrementat en 200.000 euros més la dotació econòmica, ha explicat. I per fomentar-lo, Rull i Vilagrà han fet una part del seu parlament en aranès.

Premi 17 de juny

L'Hèsta d'Aran ha comptat amb música i danses araneses, tant en la benvinguda de les autoritats com per acomiadar la celebració. Durant la jornada s'ha lliurat el Premi 17 de Juny, que enguany ha estat per a l'Associació de Donants de Sang de la Val d'Aran en "reconeixement i agraïment" per la seva aportació i labor en favor del territori. Aquest premi reconeix col·lectius o entitats pels serveis prestats a nivell local en diversos sectors de la vida social, cultural, esportiva o econòmica, "dignificant el seu entorn i honorant el país".

Els actes commemoren cada any la recuperació de l'autogovern aranès. Maria Vergés vol "popularitzar la festa perquè, a més de ser institucional, representi tots els aranesos i araneses, hagin nascut o no a la Val d'Aran, i acostar així activitats culturals i populars a tota la ciutadania".

Mostrar formulari de contacte