Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / La Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell rep menys queixes al 2022 però atén més consultes

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell rep menys queixes al 2022 però atén més consultes

Anna Martí va gestionar l'any passat un total de 76 actuacions, de les quals 54 feien referència a l'espai públic i 22 estaven relacionades amb els serveis a les persones

Presentació en roda de premsa de la memòria de la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell 2022 (Foto: Ajuntament de la Seu d'Urgell)
Presentació en roda de premsa de la memòria de la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell 2022 (Foto: Ajuntament de la Seu d'Urgell)
13/03/2023 17:45

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí, ha rebut menys queixes per part de la ciutadania durant el passat 2022, però ha atès més consultes i ha realitzat més assessoraments, augmentant el nombre d’actuacions totals. Aquestes dades es desprenen de l’informe anual sobre la seva actuació que aquesta tarda de dilluns presenta davant el consistori municipal en el marc d’un ple extraordinari. 

Així doncs, la sindicatura va rebre l’any 2022 un total de 54 queixes, dues més que el 2021 (56), mentre que el nombre total de consultes que ha assessorat han estat 22, sis més que les que va rebre l’any 2021 (16). Set de les actuacions pertanyen a d’altres municipis de l’Alt Urgell. 

Del total de les 76 actuacions realitzades per la Síndica, 58 s’han presentat de manera presencial, mentre que 10 s’han fet arribar per correu electrònic i 8 s’han fet telefònicament. Tal com explica Anna Martí, “els ciutadans i ciutadanes prefereixen el tracte presencial a l'hora de fer servir el servei".

Pel que fa a la iniciativa de les actuacions, les dones segueixen sent les que interactuen més, amb un total de 31 accions, per davant dels homes (20). D'altra banda, 17 col·lectius i 8 parelles van presentar davant la Síndica alguna queixa o consulta. Per franges d’edat ressalta que 42 són de persones entre 18 i 55 anys; 34 de persones de més de 55 anys, i cap de persones de menys de 18 anys. 

Actuacions 

L'informe de la Síndica Municipal de Greuges destaca que la majoria de les actuacions es concentren en l’espai públic i en el servei a les persones. En paraules de la pròpia defensora del ciutadà, "si ho comparem amb l’any anterior, veiem que novament han augmentat els problemes relacionats amb la via pública, que han passat de 52 a 54". A l’àrea de serveis a les persones també es concentren les queixes amb un total de 22 atencions, 5 més que en l’any anterior. 

Pel que fa a la tipologia de les actuacions, de les 54 que fan referència a l'espai públic, hi ha 22 qüestions relacionades amb la via pública, 12 sobre habitatge, 5 sobre medi ambient i neteja i 4 sobre el mercat setmanal, com a àmbits més destacables.  En les 22 actuacions relacionades amb els serveis a les persones, destaquen 6 en qüestions de serveis socials i 3 sobre sanitat, les més nombroses d’aquest bloc. En relació amb el bloc d’administració general, durant el 2022 no es va rebre cap queixa ni consulta. 

Problemàtiques que es repeteixen

Anna Martí remarca en la memòria de 2022 que “encara patim les conseqüències d’una pandèmia que ha agreujat problemàtiques ja existents, com la de l’habitatge, i n'ha fet aflorar d’altres, com la de la solitud sobrevinguda i la de la vulnerabilitat de la infància i l’adolescència”. Al respecte, la síndica ha afegit que “convé persistir en iniciatives que tendeixin a alleugerir l’impacte de la manca d’habitatge assequible i social a la Seu d’Urgell, i oferir canals d’informació dirigits a les persones interessades, especialment el jovent, i fer una aposta per la mediació entre propietaris i llogaters quan estigui en perill la continuïtat a l’habitatge". La síndica manifesta que "en el mateix context, cal remarcar que la defensa del dret a un habitatge digne implica també la garantia dels subministraments bàsics (aigua, gas i llum)”. 

Estat dels expedients 

Actualment, 9 expedients resten en tràmit, mentre que 26 han estat assessorats; 21 s’han mediat a través d’una solució amistosa, 19 han estat recomanats i només 1 no ha estat admès a tràmit. 

Comparativa 

A l’informe presentat per la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell hi queda plasmada una comparativa de les actuacions realitzades entre els anys 2018 i 2022, en què es pot observar l’augment del nombre d’actuacions realitzades:

Any 2018: 13 consultes i 30 queixes (43 actuacions).

Any 2019: 10 consultes i 50 queixes (60 actuacions).

Any 2020: 25 consultes i 33 queixes (58 actuacions).

Any 2021: 16 consultes i 56 queixes (72 actuacions).

Any 2022: 22 consultes i 54 queixes (76 actuacions). 

 

Mostrar formulari de contacte