La Taula de l'Habitatge de l'Alt Urgell es constituirà aquest mes vinent
L'anunci s'ha fet al ple del Consell Comarcal, que ha aprovat els estatuts del Consell Consultiu de les Persones Grans i convenis referents a millores de camins, servei comunitari d'estudiants i atenció de la Síndica de Greuges, entre d'altres punts. Compromís-CP demana aclariments sobre la situació legal del catàleg de camins i sobre un acomiadament declarat nul al SAD
El ple del Consell Comarcal de l'Alt Urgell ha fet aquest dijous l’aprovació inicial, per unanimitat, dels estatuts del Consell Consultiu de les Persones Grans. L'òrgan es crea per "adaptar els actuals a les noves realitats tant de la comarca com del col·lectiu" i el configura com a òrgan consultiu, amb dependència directa del Consell Comarcal, per "treballar conjuntament en les línies d’acció que es determinen en el Pla d’envelliment de l’Alt Urgell, elaborat fa dos anys.
A partir de l’aprovació inicial, s’obre un termini de 30 dies en què els estatuts es posen a informació pública per a al·legacions i, en cas que no n’hi hagi, la seva aprovació esdevindrà definitiva.
La resta de punts de l'ordre del dia, alguns d'ells de tràmit, també van tirar endavant per unanimitat. Entre ells hi ha dos convenis amb el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat i els instituts Joan Brudieu i La Valira de la Seu d’Urgell, per tal que alumnes de 3r i 4t d’ESO puguin fer hores de servei comunitari. Aquesta tasca la faran al refugi supracomarcal d’animals, situat a Benavarre.
També s'ha acordat els convenis amb els ajuntaments de la Seu d’Urgell i Montferrer i Castellbò per a dur a terme actuacions de manteniment en dos camins d’aquests termes municipals que donen accés a infraestructures supramunicipals, mitjançant subvencions concedides pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. D'una banda, amb una inversió de 40.000 euros, s'arranjarà el camí que connecta Castellciutat amb Benavarre, per disposar així d'un segon accés en condicions a l'abocador i el refugi d'animals. I de l'altra, amb una partida de 100.000 €, es millorarà l'accés a l'estació depuradora d'aigües de Montferrer, que dóna servei a bona part de l'Urgellet.
D'altra banda, s'ha renovat per quatre anys més el conveni entre el Consell Comarcal i l’oficina de la Síndica de Greuges de Catalunya. Aquest acord garanteix l’atenció presencial dos cops l’any a la comarca, en aquells casos en què hi hagi peticions de consultes o queixes, que solen tenir a veure amb les mateixes administracions públiques o bé amb companyies de subministraments.
Després d'aquests punts presidenta del Consell, Josefina Lladós, va informar al ple que aquest mes vinent es constituirà Taula d’Habitatge de l’Alt Urgell. La sessió constitutiva tindrà lloc el 13 de novembre i ja se n'ha començat a informar a d'altres òrgans i col·lectius implicats en aquesta qüestió, com ara els ajuntaments, els grups polítics, la Diputació de Lleida, la Generalitat, agents privats i entitats o col·lectius vinculats a l'habitatge.
Lladós ha explicat que "la nostra comarca no s’escapa del problema greu que suposa l’accés a l’habitatge", si bé matisa que cal ser "conscients que hi ha realitats molt diferents segons els municipis" dins l'Alt Urgell. Per això, amb aquesta taula es vol posar a debat quines actuacions cal fer i crear grups de treball sobre temes més específics. També s'hi analitzarà la possibilitat de redefinir l’Oficina Comarcal d’Habitatge.
En aquest ple van excusar la seva presència, entre d'altres, les portaveus del grup d'ERC-AM, Carme Lostao, i de la CUP, Gisela Sellés.
Precs de Compromís-CP
A la part final del ple, a l'apartat de precs, el grup de Compromís-CP va demanar a l'equip de govern que faciliti documentació i aclareixi la situació de l'inventari de camins de la comarca, perquè consideren que s'ha fet servir el projecte Camina Pirineus "com a instrument de cobertura administrativa". La formació va fer la petició "a l’empara dels articles 12 i 13 de la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern".
Entre d'altres consideracions, el conseller Toni Mas va fer referència a un decret d'alcaldia de l'Ajuntament de Peramola, d'enguany, que des del seu punt de vista "evidencia que el Camina Pirineus, finançat pel FEDER 2014–2020 i supervisat pel Consell Comarcal, ha estat utilitzat per evitar el marc legal que exigeix l’elaboració i aprovació d’un inventari municipal de camins". Segons Mas, "aquest ús impropi" vulnera "el principi de legalitat", per una "substitució irregular del procediment d’inventari municipal" i del "principi de competència i de control plenari". En aquest sentit, opina que "pot existir responsabilitat directa del Consell Comarcal de l’Alt Urgell i de la Diputació de Lleida per haver validat o tolerat aquesta pràctica en el marc de la gestió de fons europeus" i fins i tot apunta que hi podria haver "falsedat documental", perquè "si el catàleg s’ha presentat com a prova de titularitat pública, sense base jurídica, podria incórrer en l’article 390 del Codi Penal".
El també regidor de Compromís X Peramola afirma que "l’ús d’un document de caràcter tècnic o turístic, finançat amb fons europeus, com a instrument probatori de titularitat pública municipal sense suport jurídic, podria suposar una vulneració del principi de veracitat documental, un ús indegut de fons europeus i una responsabilitat patrimonial o comptable del Consell Comarcal i dels ajuntaments implicats", tot fent referència respectivament a l'article 390 del Codi Penal, el Reglament de la UE i la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. En la mateixa línia, Toni Mas hi afegeix que l'absència d'un inventari regulat de camins afecta no només l'Ajuntament de Peramola sinó també els d'Oliana, Coll de Nargó i Fígols i Alinyà, i que "el catàleg comarcal de camins s’hauria citat expressament en projectes i decrets municipals com a font de titularitat pública, quan en realitat aquest document no té valor jurídic ni equival a un inventari aprovat".
Finalment, Mas esmentava que en una sentència del Jutjat de Solsona "es reconeix haver utilitzat aquest catàleg del projecte Camina Pirineus com a document jurídic", un fet que veu "irregular, atès que no substitueix un inventari municipal legalment aprovat". Per tot plegat, Compromís-CP demana "identificar l’expedient econòmic corresponent al catàleg de camins comarcal", el número d'expedient intern del Consell Comarcal, la mesura o eix en què s'integra, el cost total del projecte o estudi del catàleg de camins, l'import de la subvenció FEDER rebuda i l'empresa o entitat adjudicatària de l'elaboració del catàleg, a més de "confirmar si el catàleg fou aprovat pel Consell Comarcal o pels ajuntaments implicats" i "aclarir si el Consell Comarcal tenia coneixement de l’ús d’aquest catàleg en decrets municipals o en procediments judicials".
D'altra banda, en un segon prec, Toni Mas ha demanat que el Consell Comarca "promogui, en el marc del Consorci CAPAU, protocols efectius de prevenció i actuació davant casos d’assetjament, discriminació o represàlia laboral, garantint la protecció i el suport institucional al personal que presta serveis públics, independentment del règim contractual", i que "emetin una declaració institucional de condemna de qualsevol pràctica antisindical o d’assetjament laboral, reafirmant el compromís del Consell Comarcal amb els valors de la justícia social, la igualtat i la dignitat laboral". Aquesta petició fa referència a una sentència recent del TSJC que declara nul l’acomiadament d’una treballadora del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) que depenia de l’empresa adjudicatària Support Asistencial SLU. Mas justifica la petició al Consell tot adduint que "el servei SAD és gestionat a través del CAPAU, organisme participat i dependent del Consell Comarcal, i que la mateixa sentència constata una inacció institucional davant les denúncies laborals i l’acomiadament injustificat", i creu que "aquesta situació afecta greument la credibilitat, la transparència i la responsabilitat política del Consell Comarcal, així com el deure de vigilància i protecció envers el personal que presta serveis públics, encara que sigui per mitjà d’externalitzacions".
Des de l'equip de govern van informar que aquests dos precs s'havien presentat fora del termini previst perquè siguin respostos al mateix plenari, que és quatre dies abans de la sessió corresponent, i per això es respondran per escrit properament.
