La Trobada Empresarial del Pirineu obre amb un debat sobre el paper de l'energia al segle XXI
La Seu acull entre avui i demà la XIX Trobada Empresarial al Pirineu, que enguany debat sobre “Les grans oportunitats davant els nous escenaris”. La conferència inaugural s’ha fet aquest dijous a dos quarts de sis de la tarda i ha anat a càrrec de l’exconseller d’Indústria i Energia de la Generalitat de Catalunya, Antoni Subirà, que ha parlat de “El Paper de l’energia en l’economia del segle XXI”. La ponència l’ha presentat el director general d’Endesa a Catalunya, Josep Maria Rovira.
L’acte de benvinguda als més de 400 participants de la Trobada ha comptat amb la presència del conseller de Governació i Administracions Públiques, Jordi Ausàs, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, i el president de l’associació organitzadora de la trobada, Joan Ramon Fuertes.
No obstant, la inauguració oficial de la Trobada Empresarial al Pirineu la farà aquest divendres a les 10 del matí el vicepresident de la Generalitat de Catalunya, Josep-Lluís Carod-Rovira.
La Trobada Empresarial debatrà temes d’actualitat com ara l’oportunitat de negoci davant les noves energies, les oportunitats de l’empresa davant el nou cicle econòmic, les perspectives econòmiques i les persones com a element clau de creixement. Entre els ponents destaquen noms com Antoni Zabalza, president d’Ercros S.A.; Pedro Gómez, investigador del Consejo Superior de Investigaciones Científicas; Juan Domingo Ortega, president del Gupo Forlasa i Renovalia; Tatxo Benet, soci i directiu de Mediapro; Lluís Rullán, president de Port Aventura; o José Antich, director de La Vanguardia, entre d’altres. A la trobada també hi intervindrà el conseller d’Economia i Finances del Govern de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castells, el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert; i el conseller d’Agricultura i Acció Rural, Joaquim Llena.
Ausàs exigeix un millor finançament per Catalunya
El conseller de Governació de la Generalitat de Catalunya, Jordi Ausàs, ha reivindicat aquest dijous un millor finançament per a Catalunya per “consolidar i desenvolupar l’activitat econòmica del país”. Per Ausàs, “es fa necessari que el model de finançament que s’ha de negociar properament amb l’Estat redueixi el dèficit fiscal i sigui just. Una demanda senzilla i raonable perquè ens hi juguem el futur. Un model transparent, que vol dir dialogat i adoptat de forma conjunta amb empresaris i societat civil catalana i amb totes les forces polítiques que s’hi vulguin sumar”.
El conseller ha afegit que “la bilateralitat en la negociació del nou sistema de finançament no pot acabar sent un cafè descafeïnat per a tothom. L’Estatut és un pacte fiscal, que no es negocïa ni es decideix a la seu de cap partit polític, i que com a tal, és bilateral”. “Necessitem que sigui el govern de Catalunya qui gestioni les grans figures impositives vigents, no només per alleujar el dèficit fiscal català, sinó també – per exemple - per donar continuïtat i millorar la gestió dels estímuls fiscals a la recerca i a la innovació de les nostres empreses”, ha ressaltat. Per Ausàs, “Catalunya sempre ha estat un país d’avantguarda i hem de garantir que ho continuï sent”.
Per la seva banda, l’alcalde de la Seu, Albert Batalla, ha donat la benvinguda a tots els assistents a la Trobada Empresarial i els ha manifestat la voluntat de lideratge de la capital urgellenca en l’àmbit pirinenc. Batalla s’ha referit també a les dades econòmiques que palesen una situació de recessió: “No cal ser catastrofistes, però sí cal veure aquest moment de forma realitsta i no amagar-se i trobar reflexions que ens permetin remuntar la situació”. Batalla opina que “aquestes dades afecten a les famílies, molt endeutades, però un debat fructífer pot donar solucions i noves oportunitats per créixer econòmicament en un món molt competitiu”.