L'Ajuntament de la Seu aprova un conveni relatiu a les forests municipals amb el Departament d'Agricultura
L'objectiu és millorar la gestió de la massa forestal en col·laboració amb el Govern. També s'ha acordat per unanimitat prorrogar la gestió dels horts socials mentre s'ultima la nova convocatòria
El ple de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell ha aprovat per unanimitat un conveni i encàrrec de gestió de forests de titularitat municipal amb el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.
Des de l'equip de govern (Junts i ERC) es va explicar que aquest punt té com a objectiu millorar la gestió forestal. El conveni ja estava pendent de renovar abans de la pandèmia i ara finalment es tira endavant. Permetrà disposar d’assessorament tècnic per a la gestió de forest i també, si s’escau, per a l’aprofitament de la fusta, tot i que es va matisar que aquest no és el cas de la Seu. L'alcalde, Jordi Fàbrega, va manifestar que "l'Ajuntament sempre estarà al costat de la millora de la gestió forestal. Clarament s’ha de pactar amb administracions superiors". De la seva part, el vicealcalde, Francesc Viaplana, recorda que "el terme municipal de la Seu és el que és, i no té gaire zona boscosa", però que aquest conveni permet tractar la gestió forestal "no com un tema local sinó territorial", tenint en compte que la comarca de l'Alt Urgell sí que té molta superfície de bosc.
El portaveu de Compromís, Joan Barrera, va coincidir en el fet que el conveni "té coses bones pel que fa a aprofitament". Tot i això, Barrera lamenta que sovint "després no es duen a terme, perquè "falten recursos i neteja de boscos, i això fa que després s’importi fusta quan aquí en sobra". Per això, el grup municipal creu que "calen polítiques que apostin per aquestes energies renovables i aprofitin els recursos locals".
De la seva part, la CUP també hi va votar a favor però va remarcar que aquest és un conveni genèric per a la majoria d’ajuntaments. El regidor Bernat Lavaquiol va detallar que "la Generalitat només té dos enginyers forestals a l’Alt Urgell, i això els suposa una càrrega de feina". A això hi afegeix que "els ajuntaments no contracten enginyers forestals, i es fa poca o gens de feina en aquest àmbit". Lavaquiol recorda que "hi ha ajuntaments amb molt patrimoni forestal que s’ho han intentat fer ells, però no han rebut suport de la Generalitat". Pel que fa al paper d'Integra Pirineus, que gestiona fusta i estella, consideren que aquest projecte no ajuda a augmentar la demanda del producte i que caldria "una empresa pública comarcal de gestió forestal" per garantir la viabilitat econòmica dels boscos.
La CUP també va incidir en el fet que, amb els plans d’incendis, molts ajuntaments estarien obligats a netejar boscos, però creuen que "la política de la Generalitat va en direcció contrària: a subministrar matèria a preus baixos a poques empreses locals", les quals, a més, "tampoc no s’enriqueixen igualment, sinó que van molt justes". Per tot plegat, proposen "seguir incentivant la instal·lació de calderes de biomassa" i que hi hagi demanda tant pública com privada de fusta, per incentivar així la gestió dels boscos.
Ampliar els usuaris i l'espai dels horts socials
El ple també ha aprovat per unanimitat una pròrroga en l'encàrrec de gestió dels horts socials. La tinent d'alcalde d'Atenció a les Persones, Marian Lamolla, va recordar que l'any 2018 es va encarregar la gestió al CAPAU fins al 2020, però que ha calgut establir aquesta pròrroga perquè el servei no es quedi enguany sense usuaris. Per això, s'acorda mantenir els usuaris actuals i fer al llarg d’aquest any els tràmits per a la nova convocatòria.
En aquest punt, per Compromís, Carlota Valls va lamentar que no s'hagin complert els terminis, tot recordant que aquest finalitzava el desembre de 2020. Valls també va esmentar que l’octubre passat ja es va acordar ampliar l’oferta d’horts socials i modificar les bases perquè hi pugui accedir més gent i hi hagi més parcel·les. En aquest sentit, la regidora ha explicat que cada cop que n'han demanat informació "la resposta sempre ha estat que s’hi estava treballant" i que les bases ja havien d'estar enllestides aquest mes de març. Per això, afirma, han rebut amb "perplexitat" el fet que se'ls digui que no s'ha pogut fer encara la convocatòria perquè s'ha hagut de destinar esforços a la gestió de la COVID-19. Tot i això, Compromís ha votat a favor de la pròrroga perquè ho veuen com "la solució més dolenta", ja que "si no, els horts quedarien sense utilitzar. En tot cas, veuen aquesta situació "poc responsable, poc transparent i poc compromesa amb les persones amb pocs recursos.
Sobre aquesta valoració, Marian Lamolla va rebutjar que es digui que no s'ha actuat de forma responsable. La tinent d'alcalde va recordar que el regidor Joan Gurrera "ha negociat fins a l’últim moment" per obtenir els nous terrenys i que aquests ja s'havien previst, però que a última hora l’ajuntament va determinar que calia una convocatòria i una memòria econòmica. Lamolla s'ha compromès a fer la convocatòria tan aviat com sigui possible.
De la seva part, la portaveu de la CUP, Xènia Antona, va justificar el vot favorable perquè en cas de no aprovar aquesta pròrroga "ara no hi ha ningú més que presti aquest servei".
Nous ajuts a persones i famílies en situació vulnerable
El ple també va aprovar per unanimitat, mitjançant un punt d'urgència incorporat a l'ordre del dia, les bases dels nous ajuts a persones i famílies en situació vulnerable. Marian Lamolla va explicar que a grans trets se segueix el model dels ajuts extraordinaris que ja es van aprovar aquest any passat davant l'esclat de la pandèmia. El document ja s'ha presentat a la Comissió Informativa i ha rebut les aportacions dels grups. Ara, estarà en exposició pública.
Compromís hi va votar a favor i va valorar positivament que s'hi hagi tingut en compte les seves aportacions. Carlota Valls hi va afegir que "cal ser al costat dels qui estan patint més i seguir invertint-hi recursos per superar el present i afrontar el futur", i que "cal també, a part de suport econòmic, acopanyament als usuaris dels serveis socials", perquè creu que n’hi ha que es veuen "desbordats per al burocràcia". En aquest sentit, Valls demana que es compleixi amb la previsió de reunir el patronat del CAPAU quatre cops l'any.
De la seva part, la CUP també va donar suport als nous ajuts, tot i que Xènia Antona va demanar que es "canviï prioritats" i s'hi potenciï el component social.
