L'Ajuntament de la Seu aprova una moció per impulsar una "seguretat comunitària, social i des de baix"
El text proposat per la CUP tira endavant en la majoria de punts amb el suport de l'equip de govern (Compromís), mentre que Junts i ERC hi voten en contra. Entre d'altres accions amb dotació pressupostària, planteja "revisar el model policial" mitjançant formacions específiques o fomentar activitats lúdiques en espais públics
El ple de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell ha aprovat aquest dilluns, en la majoria dels seus punts, una moció amb què la CUP proposa impulsar una "seguretat comunitària, social i des de baix". La petició va tirar endavant amb 10 vots favorables, després que s'hi va afegir l'equip de govern (Compromís), i 7 vots en contra, de Junts i ERC. Tot i això, no es va aprovar el punt número 3, en el qual es demanava que la moció inclogués una partida econòmica per a més promoció de serveis socials i d'habitatge. En aquest punt el govern municipal es va abstenir, de manera que va rebre 7 vots en contra i 2 a favor. En total la moció planteja una inversió d'uns 300.000 € en les diferents finalitats plantejades.
El regidor de la CUP Miquel Albero va defensar el text tot afirmant que "a la Seu el debat sobre la seguretat es planteja des del control" i que "s’aprofita des de determinats grups polítics i a les xarxes socials". Albero creu que els conflictes de seguretat actuals són "fruit de la convivència social" i que cal "donar-hi una resposta adequada", alhora que va rebutjar que hi hagi un augment de la violència dels delictes o de la "percepció d’inseguretat". En aquest punt, va afirmar que des del seu punt de vista la inseguretat la generen la incertesa, els problemes d’habitatge o la precarietat, i va fer esment de l'enquesta del CEO que torna a situar l'habitatge com a principal preocupació de la ciutadania catalana, "havent augmentat del 7% al 31%", i seguida en segon lloc per la immigració. Segons el grup municipal, la problemàtica "no s’arregla amb policies, sinó amb polítiques valentes".
Pel que fa als cinc punts aprovats per Compromís i la CUP, la moció proposa impulsar un "pla de seguretat comunitària, amb participació del veïnat i amb pressupost"; establir una "estratègia integral des de la mediació", tot creant una xarxa específica i fent formació per a la Policia Municipal "en mediació i antiracisme"; un pla anomenat "Places lliures" per fomentar activitats lúdiques o esportives a l'espai públic; suport a la població migrada i una partida per a activitats i entitats que fomentin aquesta convivència. També s'hi demana una "revisió del model policial" a nivell local, amb un "protocol de mediació prèvia a les detencions" perquè, afirmen, "la policia sigui de proximitat i no de control". Finalment, s'acorda la creació d’un Consell Municipal de Convivència, amb reunions trimestrals i amb una dotació de 10.000 euros per fer "una política de seguretat participativa". D'altra banda, al punt 5 els dos grups van acordar substituir el terme "repressió", que havia estat inclòs al text inicial, pel d'"afavorir el diàleg".
Valoració dels grups
Per l'equip de govern, la regidora d'Igualtat, Christina Moreno, va mostrar-se a grans trets d'acord amb el plantejament i el contingut de la moció, perquè la seguretat "és un tema que ens preocupa", però va recordar que és una qüestió complexa, en què hi ha sovint "sobreinformació" i en què "cal conèixer la nostra responsabilitat" i no apuntar cap a col·lectius concrets, perquè els conflictes "els causen les persones". Moreno també va remarcar que "tenim uns recursos limitats i els hem de gestionar de la millor manera possible". Per això, va demanar a la CUP que no se'n faci "una anàlisi simplificada" i va recordar que actualment l'Ajuntament ja disposa de molts agents i tècnics que tenen entre les seves funcions fomentar la convivència, per exemple en les polítiques d’infància, joventut o igualtat o amb l'existència ja d'educadors de carrer i, d'aquí a poc temps també, amb les actuacions que s'espera fer mitjançant el nou Pla de Barris de la Generalitat.
Sobre el fet que la moció també parlés d'habitatge, la tinent d'alcalde va recordar que "tenim persones amb peticions aprovades, però no tenim pisos", i per això creu que aprovar aquest punt seria poc viable. I sobre el Consell de Convivència, va indicar que ja existeix el Consell Municipal de Seguretat i que cal evitar una proliferació excessiva d'aquests organismes, per no desvirtuar-los i per evitar solapaments.
Des de Junts van mostrar el rebuig frontal a la moció perquè creuen que és "als antípodes" del seu concepte de seguretat. El portaveu del grup, Jordi Fàbrega, va dir que amb aquest text tenen "la sensació que no vivim a la mateixa ciutat que la CUP" i que aquesta formació té una "visió molt esbiaixada" dels problemes de seguretat actuals a la Seu, a més d'"incongruències" a l'hora de definir si hi ha o no hi ha inseguretat. Fàbrega va lamentar que no se'ls hagi facilitat encara les dades de la darrera Junta Local de Seguretat, perquè amb elles s'hauria pogut plantejar millor el debat d'aquest dilluns, si bé va recordar que darrerament "l’alcalde ha dit públicament que sí que hi ha hagut un augment de la delinqüència" i que això "es pot veure al carrer amb fets, que preocupen força als veïns". Entre aquests va esmentar, dels més recents, una agressió a un ciutadà que va ser atonyinat, robatoris a comerços, baralles entre delinqüents que s'han publicat a xarxes i en que fins i tot s'hi fan servir armes prohibides com les porres extensibles, o "el malaurat incident d’aquest cap de setmana en un restaurant", en què una dona va haver de ser evacuada per sobredosi de drogues.
Jordi Fàbrega subratlla que "tot això ho tenim ara a la Seu, i estem parlant de delinqüents, alguns d’aquí i d’altres de fora", i que no s'hi val a tenir "una mirada naïf" en aquesta qüestió com la que creu que té la CUP. Segons Junts ara mateix "hi ha una Seu de dia i una Seu de nit" i que en aquesta segona la situació ha empitjorat. Per això, Fàbrega demana que s'apliqui algunes de les propostes que ha fet com ara cobrir totes les places de la Policia Municipal, millorar la il·luminació, més control contra les ocupacions, instal·lar noves càmeres de vigilància, control de matrícules a les entrades de la ciutat i començar a fer complir l'ordenança relativa als patinets, a més de demanar la incorporació de més agents de Mossos i perseguir els multireincidents.
Finalment, per ERC, Francesc Viaplana coincidia a valorar com a "esbiaixada" la moció i la visió que té la CUP sobre la seguretat, especialment quan la vinculen amb els problemes amb l'habitatge o les desigualtats. Viaplana matisa que "de ben segur que si hi hagués més habitatge i una societat amb els mateixos drets i més equilibrada, hi hauria una societat més segura", però remarca que "hi ha d'altres factors que són innegables" i que no tenen a veure amb les desigualtats, com són que "encara que tinguis habitatge o tinguis igualtat, el tràfic de drogues porta inseguretat", com també "el fet que Andorra expulsi gent conflictiva, com pot fer qualsevol país, perquè normalment el primer lloc on van a parar és a la Seu".
Viaplana conclou que a grans trets la moció "no tenia molt sentit" i "algun punt no estava gens ben expressat". I troba sorprenent que l'equip de govern hi doni suport, perquè creu que "proposar formacions per a la Policia local per fer-la més transparent i antiracista" pot llegir-se en el sentit que "estan donant a entendre que la Policia Municipal no és prou transparent ni antiracista". Per tot plegat, el regidor creu que està més vinculada a una negociació actual entre la CUP i l'equip de govern per tal d'arribar a un acord sobre els pressupostos del 2026.
Al final del debat Miquel Albero va valorar positivament l'aprovació de la majoria de punts, alhora que va negar que aquesta estigui vinculada a una negociació sobre el proper pressupost municipal i va justificar l'especificació de partides econòmiques per evitar que la proposta "es quedés en un calaix". Albero també va dir que li "sorprèn que gent liberal estigui a favor de més control" i que volien que la moció fos "constructiva".
