L'Ajuntament de la Seu d'Urgell engega el Pla local de protecció integral a la infància i l'adolescència
El document té com a objectiu principal dur a terme accions per sensibilitzar, prevenir, detectar i establir protocols d'atenció davant de qualsevol tipus de violència cap als menors. El consistori duu a terme sessions formatives amb professionals de serveis municipals i entitats
L’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha posat en marxa aquesta setmana el Pla local de protecció integral a la infància i l’adolescència amb una formació adreçada a professionals responsables de diversos serveis municipals, el Consorci d’Atenció a les Persones de l'Alt Urgell, així com d’altres entitats que treballen amb menors. La sessió ha tingut com a objectiu formar i sensibilitzar sobre la protecció als infants davant de qualsevol tipus de violència, i s'hi ha informat sobre el marc legislatiu i les implicacions de la implementació del document.
L'alcalde urgellenc, Joan Barrera, ha afirmat que es tracta d'un Pla "estratègic i prioritari" de l'actual mandat municipal, perquè es vol que la Seu sigui "una ciutat protectora dels nens i dels adolescents”. Al respecte, la tinent d’alcalde d’Acció social i regidora d’Infància i Joventut, Christina Moreno, ha incidit en el fet que es fa un pas més "en el propòsit d’aconseguir una Seu educadora, protectora de la infància i amable amb tots els seus ciutadans i les seves ciutadanes”.
Moreno també ha subratllat que “la consciència sobre els conceptes i realitats de violència i protecció, així com caminar conjuntament per part de tots els professionals que es troben en primera línia des dels serveis que atenen i comparteixen amb infants, és la via per aconseguir circuits i protocols d’actuació respectuosos i de suport més comprensius i efectius”.
Estudi de riscos
El següent pas en el desenvolupament del Pla serà l’elaboració d’un mapatge de riscos als espais, edificis municipals, serveis i recursos del consistori on s’atenen o conviuen infants i adolescents. "Això permetrà tenir una diagnosi de la vulnerabilitat existent i alhora es podran establir mesures correctores perquè siguin indrets correctors", han concretat des de l'Ajuntament urgellenc.
Sensibilització i prevenció
El Pla de protecció a la infància té com a objectiu principal fer de la Seu una ciutat protectora de la infància i adolescència a partir d'accions per sensibilitzar, prevenir, detectar i establir protocols d'atenció davant de qualsevol tipus de violència cap als menors (abusos sexuals, assetjament o maltractaments, entre d'altres). Per implementar el document està prevista pròximament una nova formació específica adreçada a tots els treballadors municipals i de serveis vinculats amb aquests col·lectius.
El pla s’emmarca en el compliment de la Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència (LOPIVI). La LOPIVI té la voluntat de garantir els drets fonamentals dels nens, nenes i adolescents a la seva integritat física, psíquica, psicològica i moral davant qualsevol forma de violència, assegurant el lliure desenvolupament de la seva personalitat i establint mesures de protecció integral, que inclouen la sensibilització, la prevenció, la detecció primerenca, la protecció i la reparació del dany en tots els àmbits en què es desenvolupa la seva vida.
