L'Ajuntament de la Seu d'Urgell presenta les línies principals del nou Pla de Dinamització Comercial
L'Ajuntament de la Seu d'Urgell vol reforçar el comerç local mitjançant el nou Pla de Dinamització, que s'ha presentat aquest dimarts al vespre a la Sala de Sant Domènec. L'acte, obert a tothom, ha inclòs la presentació de conclusions de l'enquesta que s'ha fet prèviament per copsar l'estat actual del sector.
Aquest estudi ha establert una sèrie de línies de treball per a la millora estratègica del comerç urgellenc, tant en termes de qualitat com de quantitat i competitivitat. La regidora de Comerç, Núria Tomàs, valora que és "un estudi molt exhaustiu i amb moltes dades" i creu que "era necessari per poder tenir alguns indicadors per realitzar accions a posteriori" i preparar de manera imminent "accions tant per part de l’administració com per part dels comerciants mateixos i de la població”.
Tomàs ha manifestat que “és evident que tenim el factor Andorra, amb una oferta comercial molt més àmplia que a la nostra ciutat", i que "a nivell de preus no hi podem competir", però l'estudi incideix precisament en la necessitat que el comerç local deixi de veure Andorra com un problema i sigui conscient que "hi pot competir en d’altres àmbits". La regidora conclou que "la gent de la Seu ha de creure en els productes que tenen els comerços de la ciutat" i opina que les botigues haurien d'obrir també els dissabtes a la tarda, malgrat l'escassa afluència que hi sol haver en aquesta franja, després de la celebració del mercat setmanal matí. Finalment, hi afegeix que "en aquest estudi s’ha demostrat que els compradors valoren molt el tracte personal”.
Conclusions i estratègies
Les conclusions del projecte posen de relleu algunes de les realitats de la Seu d’Urgell, com ara la importància del producte de proximitat i alimentari de qualitat, la capitalitat del formatge, el patrimoni històric i cultural o bé l'atractiu del Parc Olímpic del Segre. Al respecte, Rosa Badia, responsable de l‘empresa The Whatsons, encarregada de fer aquest estudi de dinamització del comerç ha explicat que han fet "una radiografia de l’estat actual del comerç, quin teixit comercial tenim" i el cens dels locals tancats, amb les tipologies comercials que hi ha, les necessitats que té el resident i el visitant, les valoracions que fan -on destaquen el tracte i la professionalitat dels comerciants- i la constatació que els dissabtes a la tarda la majoria de comerços tanquen.
Rosa Badia ha remarcat que en aquest estudi també han vist "dinàmiques de compra dels divendres, els dissabtes i algun dimarts, dies en què destaca la compra de producte alimentari de Km0". L'autora del treball esmenta que, a banda dels atractius ja esmentats, la Seu també es pot posicionar com a "ciutat d'esport" i com a "porta d’Andorra". Badia creu que cal deixar de veure el Principat com una "competència", sinó treballar per captar "un mercat potencial de 80.000 persones" com és el de la població fixa del país veí. Per aconseguir-hi, però, cal "oferir-los productes propis", més enllà del formatge.
L’informe preveu una desena de línies estratègiques de treball, cadascuna amb diverses accions i actuacions, que tenen per finalitat "no només treballar en benefici del comerç local, sinó fer-ho de manera transversal amb d’altres sectors locals, buscant un equilibri social i sense perdre de vista que la Seu ha de ser una ciutat de i per a les persones". Algunes d’aquestes línies fan referència a factors globals, com pot ser la digitalització, però d’altres passen per repensar aspectes quotidians locals, com els horaris comercials o la gestió de la mobilitat. El pla vol ser, doncs, "un document de treball base que, a partir de l’anàlisi de la realitat socioeconòmica i comercial municipal, ha de permetre desenvolupar accions de millora, així com encarar importants reptes de transformació social i urbana".
El treball de camp es va desenvolupar durant el primer semestre de l’any i va comptar amb la participació de més de 1.500 persones (residents a la Seu i visitants), així com més de 250 comerços i negocis locals i un grup de treball format per una dotzena de persones de la Seu d’Urgell relacionades amb el comerç, el turisme i la promoció econòmica local.