L'Ajuntament de la Seu d'Urgell ultima l'acord per a la nova ubicació del Cau
El conveni preveu que l'Agrupament Escolta disposi d'un espai propi a l'Escola Albert Vives per un període de cinc anys. Tot i això, s'estudia un altre possible emplaçament pel futur, com podria ser el Centre Cultural Les Monges
L'Ajuntament de la Seu d'Urgell ultima el conveni perquè l'Agrupament Escolta i Guia Urgellenc pugui dur a terme la seva activitat a l'edifici de l'Escola Mossèn Albert Vives, tenint en compte que ben aviat abandonaran el seu actual local a causa de les obres de construcció de l'Hospital Comarcal de l'Alt Urgell. Des de l'equip de govern han informat que l'acord serà per cinc anys i que de cara al futur es vol consensuar un emplaçament definitiu, tot i que encara no han aclarit quin podria ser.
A l'apartat de precs, preguntes i interpel·lacions del darrer ple municipal, la regidora d'ERC Núria Tomàs va preguntar per la situació actual del Cau, tenint en compte que el pacte per reubicar-los va quedar pendent l'any passat per la coincidència amb l'època de les eleccions municipals. Des del grup republicà també demanaven poder veure els plànols de l'espai previst.
La tinent d'alcalde i regidora d'educació, Christina Moreno, va respondre que les reunions, tant amb el Cau com amb la direcció de l'Albert Vives, han continuat des que Compromís va assumir el govern municipal, però que es van trobar amb la "sorpresa" que l'entitat no veia el recinte escolar com la seva primera opció, perquè no veien clar el fet d'estar ubicats dins una escola. Per això, es van posar sobre la taula d'altres possibles ubicacions mitjançant una pluja d'idees. Finalment, però, s'ha convingut que l'Escola Albert Vives és el millor emplaçament provisional i per això s'està ultimant el conveni, alhora que es prepara l'adequació de l'espai previst, atès que ara mateix no està en condicions i, entre d'altres actuacions, cal arreglar els lavabos.
Moreno ha avançat que preveuen que l'acord ja estigui aprovat a l’abril i que al maig sigui ratificat al plenari. Conveni per cinc anys. La regidora creu que es trobarà la millor convivència amb l'escola. I en tot cas, assenyala que en allò que tothom coincideix és que cal fer el trasllat com més aviat millor, perquè ara mateix el local annex al Parc de Bombers ja no és segur per als monitors i els infants, a causa de les obres del futur hospital. Una opció que s'estudia per a la ubicació definitiva en el futur és la primera planta del Centre Cultural Les Monges, si bé és una idea que encara cal analitzar a fons. En aquest sentit, també s'estudia la possibilitat de la tercera planta del mateix centre cultural.
Des d'ERC han apuntat que s'ha descartat la possibilitat d'un lloguer compartit del Cau amb la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC) i, alhora, han expressat la seva sorpresa per la possible opció de les Monges, confirmada per l'agrupament en un comunicat, perquè no veuen clar que s'adapti a les necessitats de l'entitat. En canvi, des de la formació republicana sí que veuen adient l'aposta actual per l'Albert Vives, perquè disposa d'un recinte molt gran i creuen que és compatible l'activitat del centre escolar, que es fa bàsicament entre setmana, amb la dels escoltes.
Per part de Junts, el seu portaveu Jordi Fàbrega ha posat l'accent en que, més enllà de quin sigui el lloc escollit, la nova ubicació tingui el vistiplau de l'AEIG Urgellenc. Fàbrega apunta que "el Cau representa molts nens i fa moltes activitats" i hi afegeix que "no pot ser que uns diguin que han d'anar aquí i els altres diguin que han d'anar allà, sense asseure's i parlar-ho amb l'entitat". Per això, demana que es posi el focus en allò que demana el Cau i no en el que proposen els partits.
Participació reivindicativa del Cau de la Seu a la rua de Carnaval
D'altra banda, el Cau de la Seu ha participat un any més a la rua de Carnaval de la Seu i han aprofitat per "reivindicar" i "fer crítica social" sobre la construcció de les noves superfícies comercials al municipi. En un comunicat, l'Agrupament Escolta ha explicat que al començament d'aquest any es van "plantejar per què s'estaven construint dos supermercats més a la Seu, tenint ja el Mercadona", i si "és necessari, per a una població de tretze mil habitants, tres supermercats de grans dimensions?". Arran d'això, hi afegeixen, les branques petites "van sortir al carrer per conèixer l'opinió dels urgellencs i van preguntar al comerç local com es senten davant aquesta situació". També van preguntar a alguns veïns si anirien a comprar als nous supermercats. Després d'això, afirmen que "les respostes els van sorprendre" perquè conclouen que "molts comerços se senten abandonats i creuen que afectarà greument la seva economia". El grup també afirma que la majoria dels enquestats "no està d'acord amb aquest model de comerç", previst al planejament urbanístic des de l'any 2002 i ratificat aquesta legislatura passada. I, malgrat aquesta preocupació dels comerciants, els veïns a qui s'ha preguntat asseguren que "no aniran a comprar" als nous establiments.
Les branques grans, de la seva part, es van informar sobre la construcció de les superfícies comercials i la conclusió que en treuen és que "és diners pels rics i misèria per la resta". També es van informar sobre la construcció d’una nova gasolinera, que des de l'AEiG rebutgen perquè reivindiquen "un futur amb zero emissions de carboni". El comunicat acaba dien que "una ciutat viva és una ciutat feliç" i que els infants i joves del Cau no volen el que qualifiquen com "una ciutat feta pel turista", alhora que defensen el "suport al sector primari i a la gent que treballa al Pirineu". Arran d'això, per Carnestoltes les branques petites es van disfressar de productes de supermercat i d'elements de gasolinera, acompanyats d'una carrossa que representa "les dues cares de la moneda: mentre el comerç local i el sector primari tracta de sobreviure el món capitalista guanya diners sense parar".
