Representants tant de l'Alt Urgell com de la corporació de la Diputació de Lleida han reaccionat amb crítiques cap a Juan Antonio Serrano, vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, o bé se n'han desmarcat, després que el polític aranès hagi carregat contra l'Aeroport Andorra-la Seu, i concretament, contra l'estrena de la nova connexió aèria amb Mallorca. Aquest diumenge, en unes declaracions recollides a tota pàgina pel diari Segre, Serrano criticava la Generalitat per la seva actual entesa amb el Govern d'Andorra i titllava d'"inconcebible" que l'executiu català, segons va afirmar textualment, "pagui un aeroport per a Andorra". Alhora, el també alcalde de Vielha (per Unitat d'Aran) i expresident de la Federació d'Hostaleria de Lleida afirmava que la pista de l'Alt Urgell "no beneficia el Pirineu lleidatà".
L'alcalde de la Seu d'Urgell, Joan Barrera (Compromís), ha declinat entrar en discussions sobre aquestes declaracions, si bé el mateix dia de les valoracions de Serrano, consultat pel rotatiu lleidatà, va voler reivindicar que "tota col·laboració entre territoris és bona" i, a més a més, subratlla que "la que hi ha amb el Govern andorrà és imprescindible, atesa la proximitat entre territoris". Barrera remarca que "tot el que sigui treballar conjuntament, i que aquest treball fructifiqui, és un èxit".
Divendres mateixa, a l'estrena de la nova connexió, el batlle urgellenc ja havia manifestat la plena satisfacció del consistori de la capital urgellenca per "una nova oportunitat per connectar el territori de la Seu i l'Alt Urgell, i també el Principat d'Andorra, amb Mallorca". Per Barrera, aquesta "és una mostra més de la bona col·laboració entre les administracions públiques, en aquest cas entre la Generalitat com a propietari de la instal·lació, el Govern d'Espanya i, com si no, el Principat d'Andorra, que és el promotor d'aquesta nova línia, per fer coses conjuntes i al final obtenir bons resultats". L'alcalde expressava, finalment, el desig "que aquesta prova de tres mesos surti bé i que es pugui seguir oferint aquesta nova línia, a part de la de Madrid", perquè considera que "val la pena i és una oportunitat d'aconseguir noves connectivitats pel territori".
En una línia semblant, el president de la Diputació, Joan Talarn (ERC), no s'ha referit directament al seu soci de govern, però sí que ha volgut deixar clar, consultat per l'ACN, que des de l'ens provincial defensarà "qualsevol inversió a qualsevol punt del territori", tal com s'ha fet des de fa anys, per exemple, amb els grups turístics amb destinació a Andorra que aterren o han aterrat a l'Aeroport Lleida-Alguaire, situat molt més lluny del Principat. En aquest sentit, Talarn ha garantit que, malgrat aquesta crítica sorgida des del seu equip de govern, treballaran perquè l'aeroport de la Seu "tiri endavant".
"El Pirineu és molt més que el turisme"
Més crítica s'ha mostrat la presidenta del Consell Comarcal de l'Alt Urgell i alcaldessa de Ribera d'Urgellet, Josefina Lladós (Junts), que ha afirmat que les declaracions de Juan Antonio Serrano estan "fetes per desconeixement". Un fet que ha lamentat "tenint en compte l'esforç que suposa aconseguir una unitat d'acció a les comarques pirinenques". En aquest sentit, Lladós ha volgut reivindicar precisament que "el Pirineu és molt més que el turisme". I, tot i reconèixer que a qui més interessen i beneficien aquestes rutes aèries és a Andorra, la dirigent alturgellenca ha recordat que a l'Aeroport Andorra-la Seu també s'hi han anat instal·lant, al llarg d'aquests darrers anys, diverses empreses i companyies de sectors vinculats a l'aeronàutica o als helicòpters, que aporten una activitat econòmica de valor afegit i "que donen feina a persones de la comarca", subratlla.
Josefina Lladós també ha destacat que aquest recinte ha permès a l'Alt Urgell disposar d'una base de l'helicòpter d'emergències mèdiques 24 hores al dia, a més de l'heliport del grup de rescat (GRAE) dels Bombers. Per tot plegat, ha remarcat que aquest camp de vol, ubicat en part a Ribera d'Urgellet, és "bàsic", com a "servei elemental" i per comptar amb "una atenció pública de més qualitat". Lladós hi ha afegit que, tot i que la Generalitat hi aporta diners perquè al cap i a la fi és una infraestructura de la seva titularitat, qui més recursos hi destina actualment és el Govern d'Andorra, perquè han entès que "necessiten un aeroport proper" i també, òbviament, per atraure més turisme.
El grup de Junts a la Diputació veu "desafortunades" les valoracions del vicepresident
Per part del grup de Junts-Impulsem a la Diputació de Lleida, la seva portaveu, Rosa M. Perelló, ha titllat de "desafortunades" les paraules de l’alcalde de Vielha i ha criticat que les fes en la seva actual condició de vicepresident de l'ens i, per tant, un dels màxims representants públics de la institució, a més de màxim responsable de la promoció turística. Perelló recorda que “aquesta infraestructura no només compta amb vols comercials, sinó que ofereix serveis bàsics d’emergències per l’Alt Pirineu”. La cap de l'oposició, i representant del principal grup de la corporació provincial, també remarca que "l’aeroport de La Seu ha fet que s’instal·lin empreses a l’Alt Urgell, que porten llocs de feina de qualitat per la comarca".
A tot plegat, Juan Antonio Serrano ha volgut matisar posteriorment que, tot i haver sentenciat que "la Generalitat paga un aeroport per a Andorra", no està en contra d'aquesta infraestructura, sinó de l'acord amb el Principat per portar vols comercials. Segons el polític aranès, "la Generalitat no fa cap altra infraestructura a la resta del Pirineu" i "manté una infraestructura per portar clients a Andorra, que és la nostra competència". En aquest sentit, Serrano conclou que actualment "no hi ha infraestructures dignes" i que en aquest aspecte parla "no d’aeroports, sinó de carreteres i pistes forestals", malgrat que algunes de les vies més importants i que generen més queixes de la regió pirinenca, com l'N-260 i l'N-230, no depenen del Govern català, sinó de l'espanyol, i acumulen dècades d'inversions pendents.
Serrano havia proposat una taxa per entrar o sortir d'Andorra
Aquestes declaracions arribaven poc després que Juan Antonio Serrano també hagi criticat durament la renúncia de la Generalitat a la candidatura dels Jocs d'Hivern al Pirineu. La setmana passada, el representant d'Unitat d'Aran acusava el Govern, i per extensió la resta de Catalunya, de "manca d'empatia cap a les zones amb estacions d'esquí" i afirmava que en aquest cas hi veu "insolidaritat amb les zones de muntanya".
D'altra banda, anys enrere -al 2013- l'hoteler i polític aranès ja havia protagonitzat una altra polèmica sobre la relació entre l'Alt Urgell i Andorra quan, llavors com a president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, va proposar que el Govern espanyol imposés una taxa de 50 euros per entrar o sortir del Principat per la frontera del riu Runer, també amb l'objectiu de dificultar el moviment de turistes, i de la població en general, en aquesta part del Pirineu. Una idea que va rebre una allau de crítiques des de l'Alt Urgell mateix.
A més de Joan Barrera i Josefina Lladós, a la presentació de la nova connexió amb Mallorca divendres passat també hi van assistir, entre d'altres, el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín; el delegat de la Generalitat a l'Alt Pirineu i Aran, Josep Castells; l'alcalde de Montferrer i Castellbò, Albert Marquet; i la delegada del Govern català a Andorra, Anna Vives. La rebuda va ser presidida per la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, i el ministre de Territori d'Andorra, Jordi Torres.