Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / L'Alt Urgell té una trentena d'empreses de turisme actiu, deu d'elles a la Seu

L'Alt Urgell té una trentena d'empreses de turisme actiu, deu d'elles a la Seu

El Pirineu concentra bona part de l'activitat d'esports d'aventura a la demarcació de Lleida, on el sector genera un impacte econòmic de 112 milions d'euros anuals i dóna feina a més de 1.800 persones. La gran majoria de clients són de Catalunya mateix

24/04/2025 14:10

Les empreses de turisme actiu de la demarcació de Lleida van generar aquest any passat un impacte econòmic de 112,92 milions d’euros. Aquesta xifra va suposar un increment de l’1,3 % respecte al 2023. El president de la Diputació, Joan Talarn, i el vicepresident del Patronat de Turisme de l'ens provincial, Juan Antonio Serrano, han presentat aquest dijous a Llavorsí les previsions d'aquest sector per enguany, en una campanya que ja ha començat força bé pel que fa a esports d'aigua, gràcies a les abundants pluges dels darrers dos mesos. Des de la Diputació també han destacat que l'any passat els esports d'aventura van donar feina directa a 1.866 persones. 

L'activitat d'aquest àmbit es concentra bàsicament a l'Alt Pirineu i Aran, on de fet hi ha més de 200 empreses especialitzades, mentre que a la plana de Lleida ara n'hi ha 61, dues més que l'any passat. Així, entre tota la demarcació n'hi ha 279. 

La comarca amb més oferta de turisme actiu segueix sent el Pallars Sobirà, amb 62 empreses. La segueix la Val d'Aran, amb 44, i el tercer lloc és per a l'Alt Urgell, on n'hi ha 31, de les quals 10 estan ubicades a la Seu d'Urgell. Des de la Diputació també han destacat que hi ha quatre municipis que tenen més d'una desena d'empreses del sector: Vielha e Mijaran (25), Sort (15), Bellver de Cerdanya (13) i Naut Aran (12). Pel que fa a Bellver, val a dir que aquestes xifres de la Cerdanya només inclouen la zona de la Batllia i el Baridà, perquè la seva oferta és força més amplia si s'hi inclou els municipis que formen part de la demarcació de Girona.

Els professionals han explicat que l'objectiu d’enguany és repetir les més de 800.000 activitats contractades. Concretament, durant el 2024 es van fer 831.034 serveis, la xifra més alta des que es tenen registres, segons constata l’estudi elaborat per la Càtedra de Turisme de la Universitat de Lleida amb la col·laboració del Patronat de Turisme de la Diputació. Joan Talarn ha dit que els més de 1.800 treballadors d’aquestes empreses "són els millors ambaixadors del sector".

La majoria d'empreses, de senderisme, BTT o hípica

De les 279 empreses de turisme actiu de la demarcació, 229 ofereixen activitats de terra, com, per exemple, senderisme, BTT o hípica, mentre que 35 es dediquen a propostes d’aigua, com és el cas del ràfting o el descens de barrancs, i les 15 restants ofereixen activitats d’aire com el parapent i el globus aerostàtic.

Les activitats de terra van concentrar l’any passat el 53,1 % de les contractacions (441.378 serveis), mentre que les d’aigua van suposar el 44,7 % (371.143 serveis) i les d’aire, el 2,2 % (18.513 serveis).

El president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, Florido Dolcet, ha dit a l'ACN que la temporada 2025 arrenca amb bones previsions, especialment per a les activitats d’aigua, gràcies a les abundants pluges del març, que han garantit uns cabals òptims per al ràfting, el piragüisme i el barranquisme. Pel que fa al ràfting segueix sent l’esport rei de les activitats d’aigua amb 198.190 serveis fets el 2024, seguit del trekking i senderisme amb 172.579 contractacions. L’esport d’aire més demanat és el parapent amb 16.384 vols.

Gran majoria de clients catalans

La gran majoria de clients de turisme actiu al Pirineu, el 73,3%, són de Catalunya mateix. I d'aquest percentatge, el 42,2% ve de fora la demarcació de Lleida. Els clients de la resta de l'Estat espanyol només representen un 14% del total, mentre que el 10,8% són de la resta d'Europa; i l'1,9%, de la resta del món. Sobre aquestes dades, Juan Antonio Serrano ha dit que volen intentar augmentar el nombre de visitants espanyols, si bé admet la importància confirmada del client de proximitat -de Catalunya- i també destaca la tendència a l'alça de visitants de la resta d'Europa.

  • Presentació de la temporada de turisme actiu al Pirineu, a Llavorsí (Foto: ACN)
    Presentació de la temporada de turisme actiu al Pirineu, a Llavorsí (Foto: ACN)
  • Ràfting a Llavorsí (Foto: ACN)
    Ràfting a Llavorsí (Foto: ACN)

Mostrar formulari de contacte