Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / L'Associació de Micropobles confia que l'Estatut del Municipi Rural marqui "un abans i un després"

L'Associació de Micropobles confia que l'Estatut del Municipi Rural marqui "un abans i un després"

L'entitat s'ha reunit en assemblea a Estamariu per parlar de les seves reivindicacions en millora de serveis. El conseller Albert Dalmau hi ha reafirmat l'aposta del Govern per desplegar la xarxa de fibra òptica a tot el país

Assemblea general de l'Associació de Micropobles de Catalunya, a Estamariu
Assemblea general de l'Associació de Micropobles de Catalunya, a Estamariu
29/03/2025 19:35

L'Associació de Micropobles de Catalunya confia que l'Estatut dels Municipis Rurals, que el Govern preveu aprovar abans de l'estiu, suposarà un "abans i un després per al reequilibri territorial". El seu president, Joan Solà, ha dit que desplegament de la llei ha de contribuir a preservar les escoles rurals i a dotar-los de serveis bàsics com ara equipaments culturals, de salut i comerços polivalents, a més d'habilitar línies específiques d'habitatge.

L'entitat que agrupa els municipis catalans de menys de 1.000 habitants ha celebrat la seva assemblea general a Estamariu, en una reunió que ha comptat amb l'assistència del
conseller de Presidència de la Generalitat, Albert Dalmau, que ha dit que la implementació de la nova llei ha de permetre "passar de les paraules als fets". Dalmau també ha reafirmat el compromís del Govern de finalitzar aquesta legislatura el desplegament de la xarxa de fibra òptica a tot el país.

A l'assemblea hi han pres part una quarantena d'alcaldes, alcaldesses i representants de petits municipis, que han posat el focus un cop més en la necessitat de reequilibri territorial. La principal esperança que tenen en el nou estatut específic és que faciliti el dia a dia d'aquests municipis en matèria de finançament i simplificació administrativa, tenint en compte que són ajuntaments amb pocs habitants, amb poc personal i, sovint, amb un extens terme municipal per mantenir.

Un altre dels elements clau d'aquest reequilibri, segons Joan Solà, és la creació d'habitatge a partir de mesures que s'adrecin específicament als pobles petits, per ajudar a fixar-hi gent i revertir el despoblament. I és que, tot i que la crisi de l'habitatge afecta arreu, en el cas dels micropobles pot posar en perill el seu futur mateix. Per Solà, "sense habitatge no podem preservar que aquests municipis segueixin en vida".

El també alcalde de Riner ha explicat que treballen per desplegar un projecte per fomentar "centres multiserveis", que puguin funcionar tant de botiga del poble com de prestadors d'altres serveis, per als nuclis que actualment no tenen ni bars ni comerços. Solà assenyala que són conscients "que aquests projectes no són viables econòmicament", però "són necessaris", i indica que a d'altres zones despoblades de l'Estat aquest model ja s'ha implantat amb èxit. Per tot plegat, l'entitat demana "celeritat" en l'aprovació de l'Estatut dels Municipis Rrurals i "un desplegament efectiu i dotat de recursos".

Dotar els ajuntaments de funcionaris habilitats

A la intervenció que ha fet a la cloenda, Albert Dalmau ha assegurat que el Govern té la voluntat d'aprovar la llei aviat, tenint en compte també que la proposta té el suport de tots els grups parlamentaris i totes les entitats municipalistes. El conseller de Presidència ha posat el focus en dues de les problemàtiques que afecten els municipis amb menys població: la manca de funcionaris -sobretot, de secretaris municipals- amb habilitació nacional i la connectivitat. En el primer cas, fruit de l'acord amb l'Estat durant la darrera bilateral celebrada al Palau de la Generalitat, el Govern s'encarregarà de la convocatòria de 218 places de secretaris i interventors, amb la mirada posada al futur traspàs de la competència.

Pel que fa la fibra òptica, Dalmau ha reiterat que volen garantir-la als pobles que encara no en tenen abans no s'acabi la legislatura. En aquest punt, ha esmentat que han arribat paral·lelament a un acord amb el govern espanyol per poder poder estendre la fibra en carreteres de titularitat estatal, després que alguns municipis de l'Alt Pirineu havien denunciat que la lentitud burocràtica amb relació a l'N-230 ha dificultat que el servei arribi ja als seus nuclis.

L'Associació de Micropobles de Catalunya va néixer l'any 2008 amb la voluntat de ser un instrument per fer visible la seva realitat, de vegades poc coneguda, i contribuir perquè les condicions de vida al món rural siguin dignes i ajustades a les necessitats dels seus habitants. Actualment tenen 282 ajuntaments associats.

Mostrar formulari de contacte