Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / L'eConsulta es consolida com a eina complementària d'atenció sanitària a l'Alt Pirineu i Aran

L'eConsulta es consolida com a eina complementària d'atenció sanitària a l'Alt Pirineu i Aran

Des del 2019 aquest canal entre professionals i pacients ha sumat 22.300 persones a la regió, mentre que l'app La Meva Salut arriba als 12.300 usuaris acreditats. Moltes de les altes es van registrar a l'inici de la pandèmia de COVID

Tramitació d'una eConsulta al CAP d'Oliana (Foto: Dep. Salut)
Tramitació d'una eConsulta al CAP d'Oliana (Foto: Dep. Salut)
19/02/2024 17:50

L'eina de comunicació digital eConsulta s'ha consolidat a la Regió Sanitària de l'Alt Pirineu i Aran després que durant la COVID-19 registrés els seus índexs més elevats d'accesos i altes. Es tracta d'un recurs que complementa l'atenció presencial i permet a la ciutadania enviar consultes en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu al professional d'atenció primària. Es pot fer servir per a  temes que no requereixin una atenció presencial o urgent.

Des del 2019, aquest canal entre professionals sanitaris i pacients ha registrat 22.300 usuaris a l'Alt Pirineu i Aran, amb els quals s'han generat 70.700 converses. Paral·lelament a l'increment en l'ús de l'eConsulta, també han augmentat els usuaris de La Meva Salut (LMS): a la regió pirinenca, aquesta eina té 12.302 usuaris acreditats, 6.700 d'ells registrats durant la pandèmia.

Entre les consultes més freqüents que refereixen els usuaris per estalviar visites presencials al CAP hi ha les confirmacions de tractaments després de rebre resultats de proves diagnòstiques o la resolució de dubtes sobrevinguts en el decurs d'una malaltia. A les comarques pirinenques, els usuaris per a aquesta finalitat van ser 5.651, amb 16.484 converses, una xifra molt semblant als 5.691 persones i 19.670 e-consultes que es van generar el 2021, en plena pandèmia. Pel que fa als professionals, l’any passat la van fer servir 119 treballadors.

Imma Vila, metgessa del CAP d'Oliana, assegura que l'eConsulta és "una eina que ben utilitzada, pot estalviar moltes visites innecessàries, així com temps i desplaçaments als usuaris, i això en una regió amb les distàncies del Pirineu, resulta especialment beneficiós".

Dades de la Regió de Lleida

El Departament de Salut també ha donat dades d'aquesta implantació a la Regió Sanitària de Lleida, on l'any 2023 l'eConsulta ha comptat amb 500.000 usuaris registrats, una xifra que de fet supera àmpliament la població de la vegueria, que és d'uns 360.000 habitants i engloba sis comarques. El sistema hi ha generat 827.000 converses. Pel que fa a les consultes als CAP, ho van fer servir 131.000 persones, que van generar gairebé 200.000 converses. Entre els professionals, el nombre de metges i infermeres que en van fer ús va ser de 7.800.

Quant a l'app La Meva Salut, actualment té més de 241.000 persones acreditades a la regió lleidatana, de les quals 64.000 es van donar d'alta durant l'estat d'alarma per la pandèmia, l'any 2020; i 125.000 més, l'any 2021. Des que es va posar en marxa el 2014, s'hi han produït més de 4,6 milions d’accessos, dels quals 893.000 l'any passat.

Eugeni Paredes, metge al CAP d'Onze de Setembre de Lleida, explica que la utilització de l'eConsulta permet als professionals "destinar més temps a les visites presencials, atès que la comunicació digital facilita donar resposta a una gran varietat de motius de consulta i, a més, permet utilitzar altres modalitats de teleconsulta". Així mateix, afegeix, "la reducció de desplaçaments també té un impacte medioambiental, ja que comporta menys contaminació".

Mostrar formulari de contacte