L'eliminació de la capa d'emblanquinat de Sant Climent de Taüll deixa al descobert restes pictòriques originals
L'eliminació de la capa d'emblanquinat de l'absis de Sant Climent de Taüll, a l'Alta Ribagorça, que ha quedat un cop retirada la còpia del pantocràtor, ha fet sortir a la llum els dibuixos inicials i les capes profundes de la pintura romànica original. I és que, segons informa l'ACN, els arrencaments fets l'any 1920 es van dur a terme amb la tècnica de strappo, sense eliminar totes les capes que formaven l'obra.
Després de l'arrencament, i en una operació de rehabilitació de l'església, es va aplicar una capa d'emblanquinat, sobre les restes pictòriques del fresc. Aquesta capa ara s'està eliminant amb l'objectiu de la recuperació i conservació de les restes. També han quedat al descobert tres finestres i pintura primigènia anterior al 1123.
La intervenció de restauració del conjunt pictòric va iniciar-se el dia 19 de març d'aquest any. Hi treballa in situ un equip de conservadors-restauradors, especialistes en pintura mural. Els treballs estan supervisats per Pere Rovira, restaurador i coordinador de l'especialitat de pintura mural del Centre de Restauració de Bens Mobles de Catalunya.
Pere Rovira ha explicat que totes les restes de pintura que apareixen serviran per fer estudis científics i aconseguir informació que es desconeix actualment. Analitzar les mostres dels pigments, dels colors, l'estat de conservació de la tècnica, els materials o els treballs permetran conèixer la manera de treballar dels artesans de l'època.
Rovira ha destacat que aquestes restes de pintura que han aparegut amb les pintures originals que hi ha al Museu Nacional d'Art de Catalunya permetran saber la ubicació exacta del pantocràtor, ja que la còpia de Miller no era una reproducció fidel.
Restes de pintura
Aquesta restauració també ha deixat al descobert restes de la pintura que hi havia sota el fresc. Es tracta de la pintura primigènia que va servir per decorar l'absis un cop finalitzat l'edifici. La decoració és molt simple i serveix per separar els carreus. Es tracta de decoració de tipus arquitectònic.
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya del Departament de Cultura va iniciar, l'11 de març, els treballs de desmuntatge de la còpia de les pintures de l'absis feta per Ramon Millet als anys 60.
La reproducció del conjunt pictòric de l'absis major estava pintada al tremp de cola sobre uns plafons de guix. Aquests plafons estaven sostinguts gràcies a uns ancoratges d'escaiola i canyes que subjectaven la reproducció al mur.
Per extreure la reproducció de l'absis, es varen tallar els plafons aprofitant les juntes d'unió entre les diferents peces que formaven la carcassa del cilindre i de la conca absidal. Cada fragment de la reproducció s'ha netejat, consolidat, documentat fotogràficament i s'han calcat. Posteriorment cada fragment s'ha numerat i s'ha embalat per la seva conservació.