Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Les 16 estacions d'esquí catalanes generen en cinc anys un impacte de 2.342 milions d'euros

Les 16 estacions d'esquí catalanes generen en cinc anys un impacte de 2.342 milions d'euros

Un estudi d'ESADE i la UPF xifra la importància del sector al Pirineu i destaca que, per cada euro en forfets, es generen 12,37 euros al territori. L'ACEM ha fet la presentació de la temporada 2015-2016
Xavier Nolla, Felip Puig i Antoni Real (ACN/J.Molina)
26/11/2015 19:55

Les 16 estacions d'esquí del Pirineu català han generat els darrers cinc anys, tot i el context de crisi, un impacte econòmic de 2.342 milions d'euros al territori, segons un estudi elaborat per ESADE i la Universitat Pompeu Fabra (UPF). L'Associació d'Estacions d'Esquí i de Muntanya (ACEM) ha fet aquest dijous un acte conjunt de presentació de la temporada 2015-2016, amb la presència del conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig. També ha intervingut el president de l'ACEM, Xavier Nolla; el director de l'Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, i el periodista Toni Real.

Entre les xifres presentades en aquest estudi d'impacte econòmic, s'ha destacat que per cada euro de despesa en forfet es genera una despesa de 6 euros. A més a més, per cada lloc de treball de les estacions es generen 5 llocs de treballs més a la resta del sector. Dels 2.342 milions d'euros generats els darrers cinc anys a l'entorn de l'esquí, el 70% (1.645 milions) corresponen a la demarcació de Lleida (Aran, Pallars Sobirà, Alta Ribagorça, Alt Urgell i Solsonès); i el 30% (697 milions) a la de Girona; és a dir, la Cerdanya i el Ripollès. L'estudi, finalment, indica que per cada euro de despesa en forfait es generen 12,37 euros en el conjunt del territori.

Felip Puig ha reivindicat "el bon comportament de les estacions d'esquí del Pirineu català" que, afirma, "consolida l'estratègia del Govern de diversificar geogràficament la indústria turística alhora que ajuda a desestacionalitzar la temporada turística". L'objectiu per aquesta temporada és augmentar un 7% el nombre d'esquiadors. El conseller ha destacat que les 16 estacions d'esquí catalanes (10 d'alpí i 6 de nòrdic) "són els principals motors econòmics de desenvolupament de les comarques del Pirineu català" i una ''peça clau'' a l'hora de potenciar el turisme de les comarques d'interior i de muntanya.

Xavier Nolla ha destacat que en aquesta temporada les 16 estacions d'esquí han invertit en conjunt 13 milions d'euros, un milió més que l'any passat. És la xifra més elevada des de l'any 2010. Del total, 5,5 milions s'han destinat a la millora de pistes, accessos i màquines, 4,5 milions a producció de neu i 3 milions a remuntadors.

A ple rendiment pel pont

Nolla ha assegurat que els responsables de les estacions estan "contentíssims'' per les nevades i el fred dels darrers dies, que probablement permetrà que pel pont de la Puríssima obrin totes les 16 estacions, també les de nòrdic. De moment, tal com ja ha avançat RàdioSeu, aquest cap de setmana, només pel que fa a estacions de l'ACEM, ja funcionaran Masella -que ja es va estrenar dimarts-, La Molina, Baqueira-Beret i també Boí-Taüll, que dissabte farà jornada de portes obertes.

El president de la patronal de les pistes d'esquí catalanes ha recordat que aquestes més bones perspectives que tenen els empresaris del sector es basen tant per les previsions de fred que hi ha per a l'inici de la temporada com pel fet que aquest any ja s'han obert instal·lacions per les nevades de la tercera setmana de novembre, contràriament a l'any passat que la primera nevada va caure el 6 de desembre. Des de l'ACEM també han valorat el fet que Tavascan -que combina esquí alpí i nòrdic- podrà reobrir els seus remuntadors el 4 de desembre, després que la temporada passada aquestes instal·lacions es van veure afectades per una allau.

El preu de forfait es manté en la majoria d'estacions o bé experimenta lleus augments. El passi de dia més car és el de Baqueira-Beret (49 euros); a Masella costa 42 euros; i a La Molina, 41. Tot i això, entre l'any passat i aquest el preu s'ha intentat mantenir i s'ha potenciat les promocions especials, per aprofitar la millora de la situació econòmica i aconseguir arribar als 2 milions d'esquiadors, que és el topall que es va obtenir abans de la crisi.

Campanya de Catalunya Turisme

Felip Puig ha anunciat que el Govern destinarà 800.000 euros a reforçar la temporada amb una campanya de publicitat protagonitzada pel futbolista Xavi Hernàndez i la nedadora i medallista olímpica Gemma Mengual. El Govern ha fet una ''adaptació'' de la campanya de començament d'any 'Catalunya és casa teva'.

Mostrar formulari de contacte