Salàs de Pallars vol seguir potenciant les seves botigues-museu com un atractiu turístic de la vila i, per això, ampliarà els espais que ofereix als visitants tot incorporant-hi un espai que ha tendit a desaparèixer aquests darrers anys: les galeries comercials. Es construirà la recreació d'un espai com aquest tot aprofitant unes antigues eres per a bestiar, que es reformaran per a aquesta nova finalitat.
Salàs era conegut fins fa poques dècades per la seva fira de bestiar, que atreia tractants i ramaders de tot el Pirineu, però des de fa uns anys també ho és per les seves botigues antigues que en molts casos han quedat aturades en el temps. Bona part de la tasca de conservació i promoció turística d'aquests locals l'ha fet l'historiador Cisco Farràs, que ara vol fer una passa més per consolidar el conjunt visitable i fer-lo més compacte i accessible.
La primera de les botigues de la galeria, l'estudi fotogràfic Silvio Gordó, ja ha obert les portes recentment. Aquest local homenatja qui fou el fotògraf més rellevant del Pallars al segle XX, tot recuperant-ne una part important del seu arxiu i tots els materials i productes originals que feia servir al seu estudi de la Pobla de Segur. Tots aquests objectes els ha cedit la família de Silvio Gordó, que de ben jove ja va retratar la construcció de les centrals hidroelèctriques i que amb el pas dels anys va esdevenir un referent de la fotografia en aquesta part del Pirineu.
Ja hi ha una desena de botigues visitables
La segona botiga recrearà una sabateria. També s’ha reservat lloc per a una perruqueria que obrirà més endavant. Així, quan el projecte estigui acabat, Salàs ja tindrà setze botigues museu. El conjunt proposa al visitant un recorregut per cent anys de vida quotidiana utilitzant com a vehicle el poder evocador d’uns escenaris, d’uns productes i d’unes imatges que ja formen part de l’imaginari col·lectiu. Fins ara ja hi havia les botigues Ultramarinos i Coloniales, l’estanc, la barberia, la merceria i perfumeria, el quiosc, la impremta, la farmàcia, el cafè i la pastisseria.
Cisco Farràs ha explicat a l'ACN que l’ambientació d’aquests espais s’aconsegueix a partir del mobiliari, de l’exposició dels productes més representatius de cada període i de l’exhibició de cartells i altres elements publicitaris. Farràs també en valora que han aconseguit que sigui un "projecte intergeneracional", perquè es troben amb moltes famílies en què els néts hi porten els avis, atès que saben que la visita els farà il·lusió, o bé són els avis els qui hi porten els néts perquè aquests coneguin com vivien ells durant la seva infància i joventut.
El visitant podrà conèixer el projecte de les galeries a través d'un mural gegant elaborat per l'artista Peter Alan Hull, que també ha recreat, en una altra lona de grans dimensions, l'antiga fira de bestiar. D'aquesta manera es vol que no s'oblidi la funció original de l’espai que acollirà la recreació de les Galeries Monsó.