Les escoles i instituts de la Seu d'Urgell, pendents de les indicacions de cara al curs 2020-2021
El Departament d'Educació ha fixat el 15 de juliol com a data límit per saber el nombre de professors i disponibilitat per al curs vinent. Josep Bargalló preveu que les solucions siguin adaptades a cada centre, però que caldrà habilitar espais municipals per disposar de més aules
El Departament d'Educació ha fixat el 15 de juliol com a data límit per saber quants professors nous s'hauran de contractar a cada centre d'ensenyament i amb quina disponibilitat d'espais comptaran per reconvertir-los en aules per al curs vinent. El conseller Josep Bargalló ha avançat que caldran "molts" professors, però assegura que és agosarat donar ara una xifra.
El Departament treballa amb la resta d'administracions per trobar espais nous, ja siguin municipals, públics o també privats. La voluntat és que el 100% de l'alumnat torni a les aules en l'horari habitual i prioritzaran, sobretot, l'ensenyament obligatori. En algunes escoles, preveuen que s'hagi d'ampliar l'horari d'entrada perquè sigui esgraonada i fer torns al menjador.
Des de la Seu d'Urgell, la regidora d'Ensenyament, Núria Tomàs, ha indicat que, pel que fa a la planificació del nou curs, de moment saben bàsicament el que s'ha anunciat públicament des del Govern. Per això, resten a l'expectativa que els propers dies se'ls faci arribar directrius més concretes. Tomàs ha explicat a RàdioSeu que no els consta "que a cap centre educatiu de la ciutat Educació ja els hagi demanat quanta plantilla necessitaran, si han fet pressupost o si han reubicat espais". Els equips docents també estan pendents de saber quins grups educatius se'ls permetrà conformar.
Tot i això, la regidora i professora urgellenca ha avançat que ja se sap, per exemple, que no es permetrà barrejar grups d'alumnes, per la qual cosa caldrà planificar de manera diferent les assignatures optatives. També ha transcendit que els ajuntaments hauran de facilitar alguns espais públics, per tal que les escoles o instituts pugui encabir tots els alumnes i tenir les aules suficients. Una mesura que s'adreça especialment a aquells centres amb més presència d'alumnes, com pot ser el cas de l'Institut Joan Brudieu.
Ampliar hores d'entrada i fer torns al menjador
Ara per ara, de cara al curs 2020-2021, el Departament d'Educació treballa per garantir que cada alumne disposi d'un espai de 4 metres quadrats. "Aquestes són les mesures sanitàries actuals, que previsiblement es modificaran de cara al setembre, però a les quals ens hem de cenyir avui per avui", segons ha explicat a l'ACN Josep Bargalló. El conseller ha dit que, de moment, és "agosarat" donar xifres sobre el nombre de professors que es necessitaran. Perquè abans, precisament, cal veure de quins espais disposen els centres. El conseller no ha entrat a fons sobre si es necessitaran milers de mestres o no –"és el que va dir el president ahir", s'ha limitat a respondre- perquè considera "prematur" anar més enllà.
D'entrada, al llarg d'aquest mes de juny caldrà analitzar quants metres quadrats útils té "centre per centre" i saber quants els n'hi falten per poder acollir els alumnes respectant distàncies. Segons ha exemplificat Bargalló, "Al nostre país, la mitjana de les aules és de 45 ó 50 metres quadrats; això vol dir que hi caben uns quinze alumnes, però també tenim espais com els gimnasos en què n'hi poden haver més, o aules d'acollida que són més petites i on n'hi haurà menys".
El titular d'Educació ha avançat que, a l'hora de buscar més espais, la feina es farà de manera "coordinada" entre el Departament –aquí, ha esmentat Inspecció- i els ajuntaments. A més a més, si cal, es mirarà si hi ha privats que poden cedir-ne. "Per tant, això és una decisió conjunta i no serà centre per centre; perquè és evident que s'ha de fer mà a mà i de manera equitativa", ha explicat Bargalló, per evitar que hi hagi escoles que passin per davant d'altres.