Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Les més de 1.500 vaques que han passat l'estiu a la muntanya de Llessui tornen a les seves explotacions

Les més de 1.500 vaques que han passat l'estiu a la muntanya de Llessui tornen a les seves explotacions

Ramaders del Pallars mateix i d'altres comarques pirinenques hi porten el bestiar per la qualitat de les pastures. Actualment només un 5% de la transhumància es fa a peu perquè la majoria fan servir camions

Vaques brunes a la muntanya de Llessui, a punt per tornar a les seves explotacions (Foto: ACN / Marta Lluvich)
Vaques brunes a la muntanya de Llessui, a punt per tornar a les seves explotacions (Foto: ACN / Marta Lluvich)
05/10/2023 11:25

Una trentena de ramaders s'han citat aquest dimecres a la muntanya de Llessui, al Pallars Sobirà, per recollir el bestiar i tornar-lo cap a casa. Ramaders del Pallars, la Cerdanya, el Berguedà, el Ripollès o el Solsonès hi porten els animals a l'estiu per les característiques úniques d'aquesta àrea, amb poc bosc i abundància de pastures.

El punt de trobada és a la cabana del vaquer i a partir d'aquí recorren pla muntanya per reunir més de 1.500 vaques en un únic punt. Allà, cada ramader ha tria els seus animals i amb camió o a peu les torna cap a casa. Actualment només un 5% dels ramaders fan la transhumància a peu. Asseguren que la temporada ha estat bona i que malgrat tot no han hagut de patir per la sequera i la falta d'herba a la muntanya.

Haver d'avançar la retirada dels animals, per manca de menjar a la muntanya, hauria significat un trasbals per als ramaders i un cost econòmic considerable. Alguns han lamentat que amb les temperatures per sobre de la mitjana en aquesta època i l'herba que encara hi havia a la muntanya, els animals s'hi haguessin pogut estar encara una setmana més.

Dia de la tria

A primera hora tots els ramaders amb animals a la muntanya es troben a la cabana del vaquer, a uns 2.000 metres d'altitud. Albert Baqueró, el responsable de cuidar durant quasi quatre mesos tots els animals, dona indicacions als ramaders i els reparteix per zones. Amb petits grups recorren tota la muntanya perquè no quedi cap animal sol i els condueixen cap a un punt concret. Amb els més de 1.500 animals junts en una esplanada, els fan baixar fins a un pàrquing, a tocar del poble de Llessui, on els esperen els camions per tornar cap a casa.

La muntanya de Llessui també acull durant els mesos d'estiu més de 4.500 ovelles d'una dotzena de ramaders. Aquests ramats s'agrupen a començament de juliol i és un pastor el que s'encarrega de cuidar la ramada. La tria d'ovelles va tenir lloc el passat dia 30 de setembre.

 

Mostrar formulari de contacte